April 2017: Against Design – vi besöker utställningen

Vi besökte utställningen ”Against Design” på ArkDEs – Skeppsholmen tisdagen den 18 april kl. 15.30 med egen guide. Utställningen ”Josef Frank – Against Design” är den mest heltäckande utställning som har gjorts om den världsberömde arkitekten och formgivaren. Den visar bredden i Josef Franks mångsidiga produktion – från banbrytande arkitektur till färgsprakande mönster och möbler. Utställningen presenterar unikt material från ArkDes samlingar.

Som en av modernismens pionjärer inspirerar Josef Frank fortfarande formgivare med sin mångsidiga produktion. Bland de betydande verk som visas i utställningen Josef Frank – Against Design finns bland annat flera möbler från den första interiör han skapade i paret Tedeskos våning i Wien 1910, men också föremål från inrednings- och möbelfirman Haus & Garten som Josef Frank drev i Wien tillsammans med kollegan Oskar Wlach.

Josef Frank föddes 1885 i Baden och kom att bli en av centralfigurerna inom arkitektur och formgivning i Österrike under 1910- och 20-talen. Under antisemitismens framväxt i Österrike på 1930-talet emigrerade han till hustruns hemland Sverige. Åren 1939–1947 var han verksam i USA men återvände till Stockholm, där han arbetade som formgivare hos Svenskt Tenn fram till sin bortgång 1967.

Josef Frank som arkitekt

Som arkitekt i Österrike arbetade Josef Frank framförallt med bostäder för arbetarklassen, så kallade social housing-projekt. 1932 ansvarade Josef Frank för bostadsutställningen Werkbundsiedlung, som var en del av Wiens bostadssociala program Rotes Wien. Utställningen var ett viktigt bidrag till diskussionen kring friare livsstilar i en modern tid.

Parallellt gjorde Josef Frank även uppdrag för mer välbeställda familjer, bland annat berömda Villa Beer i Wien som uppfördes 1929–31. I Sverige är arkitekten Josef Frank känd för att ha ritat några av de första funktionalistiska byggnaderna, fem sommarhus i Falsterbo från 1924–36.

Tiden i Sverige dominerades av inrednings- och möbeluppdrag. Redan 1934 engagerade Estrid Erikson honom som designer till Svenskt Tenn. I utställningen visas flera unika originalskisser på det som har kommit att bli hans mest välkända mönster.

Against Design

Josef Frank blev med tiden allt mer kritisk mot modernismens stränghet och designerns förhållningssätt till allkonstverket som idé där miljöer var genomdesignade, möbelformer standardiserade och nya former uppfanns för sakens skull. För honom var varken en individanpassad, konstnärlig utgångspunkt i designen eller en standardiserad, maskinproducerad produkt meningsfullt. Han inspirerades hellre av klassisk tradition i sina nya skapelser. I denna kritik hämtas också utställningen sin titel: Josef Frank – Against Design.

Han utvecklade istället en mjukare, mer tillåtande inställning, formulerad i en filosofi kring arkitektur och inredning kallad ”accidentism”.

”Alla platser där vi kan trivas – rum, gator och städer – har uppstått genom tillfälligheter”, skriver Josef Frank i tidskriften Form 1958, där begreppet först lanserades. Frank välkomnade en mer tillåtande arkitektur- och inredningsfilosofi som rymde både högt och lågt, god och dålig smak. Synsättet gestaltades i ”fantasivillorna”, tretton skisser till villor som Josef Frank ritade åt sin vän Dagmar Grill.

I utställningen visas flera av originalakvarellerna ur ArkDes samlingar. Villor, som både i stil och uttryck, ligger långt från modernismens strama formspråk. I ett opublicerat manuskript sammanfattade Frank sin nya inkluderande filosofi: ”Every great work of art must border on kitsch”.