Anna Petrus

Skulptör och Industrikonstnär

Marie Rehnberg som är konsthistoriker med inriktning på svensk konstindustri under 1900-talet och författare till boken om Anna Petrus

-gav Vännerna en mycket intressant bild av en viktig och särpräglad konstnär från det tidiga 1900-talet.

Vid den epokgörande utställningen i Paris 1925 där också Estrid Ericson fick silvermedalj

Arts Dècoratifs et Industriels Modernes

blev den Svenska paviljongen  mycket uppmärksammad med sitt utsökta konsthantverk.

Chefarkitekten Carl Bergsten samarbetade med många av tidens främsta formgivare.

 

Anna Petrus utförde dessa smäckra pelare och eleganta dörröverstycken i gjutjärn från Näfveqvarns Bruk

Efter utställningen omvandlades påde pelardelar och dörröverstycken till blomlådor och införlivades i brukets ordinarie sortiment.

För Estrid Ericson och Svenskt Tenn skapade Anna Petrus ikoniska föremål i tenn som fortfarande finns i Svenskt Tenns sortiment.

ovan, profilvasen, i en tidig form.

Anna Petrus i Köpenhamn, fotograferad av vännen Siri Dekert

Modig som ett lejon

Det kraftfulla lejonet, är en historisk och levande styrkesymbol som användes på många av Estrid Ericsons tennföremål, på speglar, fat, lampor, bokstöd och som brosch.

Estrid Ericson använde det tunga tennlejonet  både  som bokstöd och dörrstopp.  Lejonet fanns med på alla utställningar.