Estrid Ericson


 

Det är inte troligt att en ung kvinna som börjar göra konsthantverksföremål skall kunna klara sin försörjning. Ännu mer osannolikt är det att ett företag ursprungligen uppbyggt kring konsthantverksföremål i tenn utvecklas inom heminredning/design och lever vidare långt efter ägarinnans tid – mer än 30 år. Men faktum är att Svenskt Tenn i Stockholm fortfarande blomstrar, växer och består som högborgen för god smak!

Estrid Ericson hade en sällsynt förmåga att välja ut vackra saker och kombinera dem i heminredning, dukningar, blomster-arrangemang, smyckedesign och tennföremål som hon skapade. Under mer än ett halvt sekel vann hon stor respekt och mycken uppskattning med Svenskt Tenn av en kräsen publik långt utanför Sveriges gränser. Samarbetet med olika formgivare och i synnerhet med den österrikiske arkitekten Josef Frank kom att bli mycket framgångsrikt.

Samarbete med Uno Åhrén och Björn Trägårdh

Efter Stockholmsutställningen 1930 blev funktionalismen senaste mode inom design och heminredning. Estrid samarbetade redan vid starten med Uno Åhrén, en av utställningens ledande designers. Han hade inrett både butikerna först Smålandsgatan och sedan den på Strandvägen.

Estrid Ericson lät sig inspireras, anlitade fler konstnärer vilka inte bara designade tennföremål utan från och med 1931 även möbler, lampor med mera. Uno Åhrén kom att tillsammans med Björn Trägårdh att under det tidiga 1930-talet vara företagets ledande möbelarkitekter.

År 1933 började hon delta i möbelutställningar och samma år etablerade hon borddukningar som en speciell utställningsform inom Svenskt Tenn, som hon utvecklade och värnade om under alla de kommande åren.

Lyckosamt samarbete med Josef Frank

När Josef Frank knöts till företaget började en ny stil att utvecklas som framöver kom att bli Svenskt Tenns alldeles egen inredningsprofil med tidlösa möbler. Frank var utbildad arkitekt men kom att bli mest känd som designer av möbler, mer än 2000 ritningar finns bevarade, tygmönster, cirka 160, liksom också många armaturer, ljusstakar, mattor med mera.

Estrid Ericson i magasin och tidningar

Estrid Ericson lockade sin publik med två evenemang i butiken, en vår- och en höstutställning. Till en början presenterades föremål från utländska företag och hantverkare men under krigsåren vände hon sig alltmer mot svenska tillverkare och designers. Dessa utställningar blev mycket populära showrooms för speciella nyheter som Estrid alltid kunde leta fram.

Hennes känsla för tidlös stilmedvetenhet och kvalitet i utförandet gav henne en alldeles speciell plattform. Hon anlitades ofta av magasin och dagstidningar för att presentera nya dukningar, inredningar men också blomsterarrangemang, där hon också etablerade en egen stil.

Men tennet som material förblev hon trogen och återkom ofta till verkstaden för att skapa tennsmycken eller egendesignade burkar, vaser och små föremål av allehanda slag.

Stilkänsla som består

Bredden i Estrid Ericsons designkänsla kan inte nog betonas. Hon tog sig an hela konceptet av det som idag betecknas som Dining, Giving och Living. Få har lyckats. Ingen kunde som hon skapa ett starkt varumärke av ett så oansenligt namn som Svenskt Tenn. Med Franks möbel- och textilkonst fortsätter Estrid Ericsons skönhetskänsla att attrahera nya beundrare.


Kort biografi över Estrid Ericson

Estrid Maria Erikson (stavades så länge hon var ogift) föddes den 16 september 1894 i Öregrund varefter familjen samma år bosatte sig i Hjo, där Estrid växte upp tillsammans med syskonen; Therese, Elsa, Christina, Sven, Bele och Irma.
Hennes far källarmästare Adolf Erikson (1870-1924) drev och ägde Hotell Royal på Hamngatan i Hjo tillsammans med hustrun Helga Erikson (1862-1930). Estrid med övriga familjemedlemmar vilar i eller i närheten av Adolf Eriksons familjegrav på Hjo kyrkogård.

Kronologi över Estrid Ericson:

  • 1913 realexamen i Hjo
  • 1915-1918 utbildning vid Tekniska skolan/Konstfack i Stockholm, därefter lärare i Hjo
  • 1919-1921 anställning vid Svensk Hemslöjd, Biblioteksgatan i Stockholm
  • 1920-1924 anställning vid Widman & Wiklund, avdelning Vackrare Vardagsvara, Strandvägen 7
  • 1924 startar tennverkstad vid Kungsholmstorg med bröderna Fougstedt
  • 1924 flyttar verksamheten på hösten till Smålandsgatan 4, inviger butiken Svenskt Tenn
  • 1927 flyttar butiken till Strandvägen 5
  • 1930 flyttar hon själv in i en våning högst upp i samma hus
  • 1931 öppnar avdelning för möbler och mattor
  • 1931 hyr fritidsbostaden Tolvekarna som hon senare förvärvar
  • 1933 utökas lokalerna och Svenskt Tenn har blivit en heminredningsbutik på modet
  • 1934 Josef Frank blir framöver en trogen och mycket uppskattad medarbetare
  • 1944 ingår hon äktenskap med Sigfrid Ericson (1888-1973), sjökapten på M/S Gripsholm
  • 1975 övertar Kjell och Märta Beijers Stiftelse Svenskt Tenn
  • 1978 avgår Estrid Ericson som vd
  • 1981 Estrid Ericson avlider den 1 december
  • 1978-1998 Ann Wall fortsätter att utveckla Svenskt Tenn både kulturellt och kommersiellt.

Josef Frank

Frank föddes den 15 juli 1885 i Baden am Wien och avled 8 januari 1967 i Stockholm. Han disputerade 1910 i arkitektur vid Technische Hochshule i Wien och ingick äktenskap med Anna Sebenius i Köln 1912. År 1925 grundade han inredningsfirman Haus und Garten med Oskar Wlach i Wien.
Han ritade sommarvillor i Falsterbo, uppförda mellan 1924 och 1927. I december 1933 lämnade paret Wien och flyttade till Rindögatan 52 på Gärdet våren därpå. År 1939 blev han svensk medborgare. Under kriget bosatte sig paret i New York mellan 1942 och 1946.
Samarbetet med Estrid Ericson och Svenskt Tenn varade i 32 år.