Maria Åströms mönsterträdgård

I november fick vi njuta av vackra och finstämda mönster med växtmotiv som Maria Åström har skapat under närmare 40 år som textilformgivare.

Citroner, fikon, ek och ros. Marias mönstervärld är välkända  älskade ” svenska klassiker”. Vi beundrade bl.a. de detaljerade originalskisserna och unika handtryckta textilier.

Därefter ett bildspel och samtal mellan Cia Wedin och Maria Åström. Cia har skrivit boken ”Mönsterträdgård”.

Handarbetets återkomst med Lotta Ahlvar

Lotta Ahlvar är en trendspanande designer inom mode och textil.  Till Årsmötet i september talade hon, som är konsult inom designstrategi och tidigare VD för Handarbetets Vänner och Svenska Moderådet.

Lotta bjöd oss på ett inspirerande och framåtblickande bildspel och föredrag. Miljötänkandet är en pådrivande utmaning i formgivningen. Även populärkulturen är en inspirationskälla för många designers.

Uppskattad mingelpaus med ost och vin i våra trivsamma lokaler hos Stockholms Borgargille.

En kväll med inredningsateljén på Svenskt Tenn

Estrid Ericssons vänner var bjudna på en specialkväll med Svenskt Tenns inredningsateljé i lokalerna på Strandvägen. Vi välkomnades av Maria Veerasamy, vd samt Emelie Gadmar, chef inredningsateljén och fick en privat visning av den aktuella utställningen ”Vem är du?”. 

Utställningen består av fyra rum skapade av inredningsateljén. I Svenskt Tenns anda har de gestaltat fyra temperament. Det som skiljer den här utställningen  från tidigare är att ateljén valt att kombinera det egna sortimentet med andra leverantörers.

I utställningen finns det flera Josef Frank-möbler som återkommer i samtliga fyra miljöer, men upplevs helt olika i sina sammanhang.

Bilden ovan visar ett sofistikerad nordisk miljö med blonda toner och ljusa material i olika strukturer.

Den givande och trevliga kvällen avslutades i tesalongen med ett samtal mellan Emelie Gadmar och Dorrit Englund, tidigare Svenskt Tenn, om inredningsarbetet då och nu. Maria Veerasamy var en inspirerande och engagerad moderator.

Klicka här för att läsa mer om inredningsateljén på Svenskt Tenn

Fyra moodboards ger en överblick över över färg och material i utställningen. 

Sammet är en av de mest populära materialen 2017 och ger ett nutida känsla.

Här har ateljén velat skapa en inredning som platsar i vilken internationell miljö som helst. Den vackra Liljevalchssoffan passar väl tillsammans med ett urval av internationella komplement. Konsten och Josef Franks skåp gör inredningen intressant. 

Bord duka dig

Estrid Ericson var dukningarnas drottning, alltid med oväntade och ofta otraditionella blandningar på bordet. De sju borden i utställningen ”Bord duka dig” är skapad i Estrid Ericsons tradition. 

De gula väggarna skapar solig sommarstämning till det här bordet i utställningen.

Siri Carlén, som är anställd på Svenskt Tenn, har gjort charmiga bilder på dukningarna i utställningen

Det är lätt att känna igen Josef Franks klassiska möbler. Stolen 1165 och vitrinskåpet.

Sommardukning utomhus.

Äkta Svenskt Tenn-känsla i blandningen av Fornasettis tallrikar och de underbara italienska kålformade faten.

Ny färgställning i tapeten Eldblomma tillsammans med Siri Carléns fina illustration.

Det för övrigt flera sommarnyheter för det dukade bordet på Svenskt Tenn. Klicka här 

Giganternas möte

Hedvig Hedqvist, Claudia Cavallar, Kristina Wängberg-Eriksson och Jan Eriksson

I samband med Baranquilla-utställningen på Svenskt Tenn träffades de fyra främsta Josef Frank-kännarna; Hedvig Hedqvist, Claudia Cavallar, Kristina Wängberg-Eriksson och Jan Eriksson.

Den österrikiske arkitekten Claudia Cavallar, som utformat utställningen på Svenskt Tenn, berättade om tankarna bakom utställningen.

Arkitekten inspirerades av Josef Franks italienska stengolv till utställningen.

 

April 2017: Against Design – vi besöker utställningen

Vi besökte utställningen ”Against Design” på ArkDEs – Skeppsholmen tisdagen den 18 april kl. 15.30 med egen guide. Utställningen ”Josef Frank – Against Design” är den mest heltäckande utställning som har gjorts om den världsberömde arkitekten och formgivaren. Den visar bredden i Josef Franks mångsidiga produktion – från banbrytande arkitektur till färgsprakande mönster och möbler. Utställningen presenterar unikt material från ArkDes samlingar.

Som en av modernismens pionjärer inspirerar Josef Frank fortfarande formgivare med sin mångsidiga produktion. Bland de betydande verk som visas i utställningen Josef Frank – Against Design finns bland annat flera möbler från den första interiör han skapade i paret Tedeskos våning i Wien 1910, men också föremål från inrednings- och möbelfirman Haus & Garten som Josef Frank drev i Wien tillsammans med kollegan Oskar Wlach.

Josef Frank föddes 1885 i Baden och kom att bli en av centralfigurerna inom arkitektur och formgivning i Österrike under 1910- och 20-talen. Under antisemitismens framväxt i Österrike på 1930-talet emigrerade han till hustruns hemland Sverige. Åren 1939–1947 var han verksam i USA men återvände till Stockholm, där han arbetade som formgivare hos Svenskt Tenn fram till sin bortgång 1967.

Josef Frank som arkitekt

Som arkitekt i Österrike arbetade Josef Frank framförallt med bostäder för arbetarklassen, så kallade social housing-projekt. 1932 ansvarade Josef Frank för bostadsutställningen Werkbundsiedlung, som var en del av Wiens bostadssociala program Rotes Wien. Utställningen var ett viktigt bidrag till diskussionen kring friare livsstilar i en modern tid.

Parallellt gjorde Josef Frank även uppdrag för mer välbeställda familjer, bland annat berömda Villa Beer i Wien som uppfördes 1929–31. I Sverige är arkitekten Josef Frank känd för att ha ritat några av de första funktionalistiska byggnaderna, fem sommarhus i Falsterbo från 1924–36.

Tiden i Sverige dominerades av inrednings- och möbeluppdrag. Redan 1934 engagerade Estrid Erikson honom som designer till Svenskt Tenn. I utställningen visas flera unika originalskisser på det som har kommit att bli hans mest välkända mönster.

Against Design

Josef Frank blev med tiden allt mer kritisk mot modernismens stränghet och designerns förhållningssätt till allkonstverket som idé där miljöer var genomdesignade, möbelformer standardiserade och nya former uppfanns för sakens skull. För honom var varken en individanpassad, konstnärlig utgångspunkt i designen eller en standardiserad, maskinproducerad produkt meningsfullt. Han inspirerades hellre av klassisk tradition i sina nya skapelser. I denna kritik hämtas också utställningen sin titel: Josef Frank – Against Design.

Han utvecklade istället en mjukare, mer tillåtande inställning, formulerad i en filosofi kring arkitektur och inredning kallad ”accidentism”.

”Alla platser där vi kan trivas – rum, gator och städer – har uppstått genom tillfälligheter”, skriver Josef Frank i tidskriften Form 1958, där begreppet först lanserades. Frank välkomnade en mer tillåtande arkitektur- och inredningsfilosofi som rymde både högt och lågt, god och dålig smak. Synsättet gestaltades i ”fantasivillorna”, tretton skisser till villor som Josef Frank ritade åt sin vän Dagmar Grill.

I utställningen visas flera av originalakvarellerna ur ArkDes samlingar. Villor, som både i stil och uttryck, ligger långt från modernismens strama formspråk. I ett opublicerat manuskript sammanfattade Frank sin nya inkluderande filosofi: ”Every great work of art must border on kitsch”.

April 2017: Baranquilla och Claudia Cavallar

Claudia Cavallar samlade alla Josef Franks mönster i katalogen ”Against Design” från museet i Wien MAK. Nu har hon fått fria händer att inreda ett hem med detta mönster i Strandvägsgalleriet på Svenskt Tenn.

GLAD PÅSK med hälsningar från Svenskt Tenns senaste utställning!

I Branquilla skapar fyra, kärleksfullt utformade lianstammar en vacker helhet fylld av prunkande frukter, blommor och blad. Det är utan tvekan ett av Josef Franks mest fulländade textila mönster,  säger Caludia Cavallar,

Barranquilla är en stad i norra delen av Colombia mot Stilla havet. Josef Frank ritade detta mönster mellan 1943-45 under sin tid i New York. Och nu finns det igen i produktion mot vit eller röd bakgrund.

Claudia Cavallar har en fantastiskt fin känsla för att kombinera ihop Franks möbler på ett trivsamt sätt. Se bara på hennes trädgårdsdel.  Passa på och njut av dessa fina interiörer  i vårsolen på Strandvägen!

Köksön baserat på  Franks side-bord. Inga mattor utan de mer sydländskt inspirerade stenlagda golven, här målat.

Biblioteket och Arbetsplatsen.

Samt Matsalen.

Mars 2017: Anika Reuterswärd – en färgstark personlighet

Det är inte många som förtjänar titeln svensk inredningskonsts Grand Old Lady. Den första under 1900-talet var Estrid Ericson och den andra som varit verksam in på 2000-talet är Anika Reuterswärd. Den 20 mars 2017 gästade hon Estrid Ericsons Vänner och berättade om sitt långa liv som inredningsarkitekt SIR/MSA, formgivare, skribent och stylist.

För många av vännerna som läste ”Femina” på 1970-talet är Anika Reuterswärd ett välkänt namn. Det var hon som satte färg på inredningen tillsammans med Jill Duwa, inredde hela hem, dukade vackra bord och blev känd för sin vackra Anika-gröna färg.

Som journalist skrev hon om Estrid Ericson och ansåg år 1977 att det nu var dags att åter sätta Svenskt Tenn i högsätet för sitt högkvalitativa och smakfulla utbud. Det var flera år efter 68-rörelsen och ”Köp, slit och släng -eran” som kastat ut allt det gamla.

När så månadstidningen ”Sköna Hem” startades av Börge Bengtsson 1979 kom Anika  att ingå i redaktionen från början och gjorde många fantastiska inredningar som vi minns än idag.

Hon fick uppdraget av Ann Wall och sin chefredaktör att göra en specialbilaga till ”Sköna Hem” där Svenskt Tenns möbler visades upp med en rolig, färgrik och snärtig touch som gav den yngre generationen anledning att ta vägen förbi Strandvägen. Följden blev att Anika anlitades av Svenskt Tenn för att göra många nydanande inredningar.

När företaget fyllde 85 år, 2009, skapade hon på Röhsska en mycket omtalad och hyllad utställning. Senast förra våren, före sin 80-årsdag, iscensatte hon ”Inspiration- då och nu” i butiken. Inredningen ovan och bilderna nedan kommer från den utställningen.

Liksom Estrid Ericson har Anika Reuterswärd under mer än ett halvsekel varit en lysande stjärna på inredningshimlen. Vi hoppas hon kan plocka fram fler vackra bilder ur sitt samlade förråd. Och från sitt möbelskapande. Vi vill höra och se mer!