Besök i Wien 17-20 mars 2016
Det var framförallt utställningen ”Josef Frank , Against Design” som vi ville se och därför blev det MAK Museum fur Angivandtes Kunst, som var första anhalten. Frank ville inte fastna i något designfack och gick sin egen väg vilket har beskrivits fint i katalogen med samma namn och som finns att köpa på Svenskt Tenn. Vår ciceron, konstvetaren Jan Norrman, Nationalmuseum, visade oss runt och gav en fin överblick över utställningens olika moment – med fokus på Frank och samtida under Wientiden.
Falsterbovillorna fanns med och en hel vägg med många tyger liksom en fin sammanställning och katalogisering av tygmönstren.
Annars var fokus mycket på Franks tidiga inredningar liksom hans arkitektur i Wien.
Gemytliga restauranger frekventerade vi här sitter våra 18 vänner på ”Winklers zum Posthorn” .
Den nyligen pensionerade Dr. Christian Witt-Dörring förde oss med säker hand genom ett av museets vackraste rum ägnat åt gammalt glas, i mitten och spetsar, efter väggarna.
Annars var hans ämne Biedermeier och en hel rad stolar i mitten av salen, se nedan, visade utvecklingen av denna borgerliga livsstil från 1830-talet i Wien.
Thonets stolar kunde vi betrakta som skuggor i ett annat rum.
Dr. Elisabeth Schmuttermeier tog oss med på en vandring bland den mängd utsökta föremål som skapades av Wiener Werkstätte (1903- 1932) med över 100 anställda och många hantverksföretag som uppdragstagare. Hon visade skisser och de kataloger där allt bokfördes i detalj.
Vi fick under utställningens kurator, Dr. Sebastian Hackenschmidts ledning, fördjupa oss i utbildningen för arkitekter på Franks tid, liksom de olika designriktningar som dominerade i Wien. Han visade oss också de olika projekt som initierades efter 1920 för att skapa fler bostäder till en växande huvudstad. Frank deltog i flera och var uppskattad.
Med Jan Norrman besökte vi en sådan anläggning ”Wiener Werkbundsiedlung” från 1932, året innan Frank började arbeta med Svenskt Tenn.
Likaså fick vi gå in i den makalösa ”Villa Beer” som stod färdig i början på 1930-talet. Arkitekt Claudia Cavallar visade oss runt och berättade om den stora villans vidare öde. Det är ett storslaget projekt av Frank som måste upplevas inne ifrån.
Museet ”Hofmobiliendepot” blev ett lager för slottsmöbler och där fina borgerliga interiörer visades upp i olika rum. Nu hade vi börja få en helhetsbild av den tradition som Josef Frank var en del av och som han förnyade på ett oefterhärmligt sätt.
Slutligen besåg vi Museum Leopold med konstnärer verksamma kring 1900.
Resan blev en succé och vi är glada över att så många kunde komma med och att vi fick så förnämlig guidning under den korta tid vi var där.
Anita Du Rietz svarade för texten. Dorrit Englund har i all hast förevigat besöket med dessa fina bilder. Tack Dorrit!
Mönstret ”Kullarna” från Haus & Garten, Franks firma i Wien.