Giganternas möte

Hedvig Hedqvist, Claudia Cavallar, Kristina Wängberg-Eriksson och Jan Eriksson

I samband med Baranquilla-utställningen på Svenskt Tenn träffades de fyra främsta Josef Frank-kännarna; Hedvig Hedqvist, Claudia Cavallar, Kristina Wängberg-Eriksson och Jan Eriksson.

Den österrikiske arkitekten Claudia Cavallar, som utformat utställningen på Svenskt Tenn, berättade om tankarna bakom utställningen.

Arkitekten inspirerades av Josef Franks italienska stengolv till utställningen.

 

April 2017: Against Design – vi besöker utställningen

Vi besökte utställningen ”Against Design” på ArkDEs – Skeppsholmen tisdagen den 18 april kl. 15.30 med egen guide. Utställningen ”Josef Frank – Against Design” är den mest heltäckande utställning som har gjorts om den världsberömde arkitekten och formgivaren. Den visar bredden i Josef Franks mångsidiga produktion – från banbrytande arkitektur till färgsprakande mönster och möbler. Utställningen presenterar unikt material från ArkDes samlingar.

Som en av modernismens pionjärer inspirerar Josef Frank fortfarande formgivare med sin mångsidiga produktion. Bland de betydande verk som visas i utställningen Josef Frank – Against Design finns bland annat flera möbler från den första interiör han skapade i paret Tedeskos våning i Wien 1910, men också föremål från inrednings- och möbelfirman Haus & Garten som Josef Frank drev i Wien tillsammans med kollegan Oskar Wlach.

Josef Frank föddes 1885 i Baden och kom att bli en av centralfigurerna inom arkitektur och formgivning i Österrike under 1910- och 20-talen. Under antisemitismens framväxt i Österrike på 1930-talet emigrerade han till hustruns hemland Sverige. Åren 1939–1947 var han verksam i USA men återvände till Stockholm, där han arbetade som formgivare hos Svenskt Tenn fram till sin bortgång 1967.

Josef Frank som arkitekt

Som arkitekt i Österrike arbetade Josef Frank framförallt med bostäder för arbetarklassen, så kallade social housing-projekt. 1932 ansvarade Josef Frank för bostadsutställningen Werkbundsiedlung, som var en del av Wiens bostadssociala program Rotes Wien. Utställningen var ett viktigt bidrag till diskussionen kring friare livsstilar i en modern tid.

Parallellt gjorde Josef Frank även uppdrag för mer välbeställda familjer, bland annat berömda Villa Beer i Wien som uppfördes 1929–31. I Sverige är arkitekten Josef Frank känd för att ha ritat några av de första funktionalistiska byggnaderna, fem sommarhus i Falsterbo från 1924–36.

Tiden i Sverige dominerades av inrednings- och möbeluppdrag. Redan 1934 engagerade Estrid Erikson honom som designer till Svenskt Tenn. I utställningen visas flera unika originalskisser på det som har kommit att bli hans mest välkända mönster.

Against Design

Josef Frank blev med tiden allt mer kritisk mot modernismens stränghet och designerns förhållningssätt till allkonstverket som idé där miljöer var genomdesignade, möbelformer standardiserade och nya former uppfanns för sakens skull. För honom var varken en individanpassad, konstnärlig utgångspunkt i designen eller en standardiserad, maskinproducerad produkt meningsfullt. Han inspirerades hellre av klassisk tradition i sina nya skapelser. I denna kritik hämtas också utställningen sin titel: Josef Frank – Against Design.

Han utvecklade istället en mjukare, mer tillåtande inställning, formulerad i en filosofi kring arkitektur och inredning kallad ”accidentism”.

”Alla platser där vi kan trivas – rum, gator och städer – har uppstått genom tillfälligheter”, skriver Josef Frank i tidskriften Form 1958, där begreppet först lanserades. Frank välkomnade en mer tillåtande arkitektur- och inredningsfilosofi som rymde både högt och lågt, god och dålig smak. Synsättet gestaltades i ”fantasivillorna”, tretton skisser till villor som Josef Frank ritade åt sin vän Dagmar Grill.

I utställningen visas flera av originalakvarellerna ur ArkDes samlingar. Villor, som både i stil och uttryck, ligger långt från modernismens strama formspråk. I ett opublicerat manuskript sammanfattade Frank sin nya inkluderande filosofi: ”Every great work of art must border on kitsch”.

April 2017: Baranquilla och Claudia Cavallar

Claudia Cavallar samlade alla Josef Franks mönster i katalogen ”Against Design” från museet i Wien MAK. Nu har hon fått fria händer att inreda ett hem med detta mönster i Strandvägsgalleriet på Svenskt Tenn.

GLAD PÅSK med hälsningar från Svenskt Tenns senaste utställning!

I Branquilla skapar fyra, kärleksfullt utformade lianstammar en vacker helhet fylld av prunkande frukter, blommor och blad. Det är utan tvekan ett av Josef Franks mest fulländade textila mönster,  säger Caludia Cavallar,

Barranquilla är en stad i norra delen av Colombia mot Stilla havet. Josef Frank ritade detta mönster mellan 1943-45 under sin tid i New York. Och nu finns det igen i produktion mot vit eller röd bakgrund.

Claudia Cavallar har en fantastiskt fin känsla för att kombinera ihop Franks möbler på ett trivsamt sätt. Se bara på hennes trädgårdsdel.  Passa på och njut av dessa fina interiörer  i vårsolen på Strandvägen!

Köksön baserat på  Franks side-bord. Inga mattor utan de mer sydländskt inspirerade stenlagda golven, här målat.

Biblioteket och Arbetsplatsen.

Samt Matsalen.

Mars 2017: Anika Reuterswärd – en färgstark personlighet

Det är inte många som förtjänar titeln svensk inredningskonsts Grand Old Lady. Den första under 1900-talet var Estrid Ericson och den andra som varit verksam in på 2000-talet är Anika Reuterswärd. Den 20 mars 2017 gästade hon Estrid Ericsons Vänner och berättade om sitt långa liv som inredningsarkitekt SIR/MSA, formgivare, skribent och stylist.

För många av vännerna som läste ”Femina” på 1970-talet är Anika Reuterswärd ett välkänt namn. Det var hon som satte färg på inredningen tillsammans med Jill Duwa, inredde hela hem, dukade vackra bord och blev känd för sin vackra Anika-gröna färg.

Som journalist skrev hon om Estrid Ericson och ansåg år 1977 att det nu var dags att åter sätta Svenskt Tenn i högsätet för sitt högkvalitativa och smakfulla utbud. Det var flera år efter 68-rörelsen och ”Köp, slit och släng -eran” som kastat ut allt det gamla.

När så månadstidningen ”Sköna Hem” startades av Börge Bengtsson 1979 kom Anika  att ingå i redaktionen från början och gjorde många fantastiska inredningar som vi minns än idag.

Hon fick uppdraget av Ann Wall och sin chefredaktör att göra en specialbilaga till ”Sköna Hem” där Svenskt Tenns möbler visades upp med en rolig, färgrik och snärtig touch som gav den yngre generationen anledning att ta vägen förbi Strandvägen. Följden blev att Anika anlitades av Svenskt Tenn för att göra många nydanande inredningar.

När företaget fyllde 85 år, 2009, skapade hon på Röhsska en mycket omtalad och hyllad utställning. Senast förra våren, före sin 80-årsdag, iscensatte hon ”Inspiration- då och nu” i butiken. Inredningen ovan och bilderna nedan kommer från den utställningen.

Liksom Estrid Ericson har Anika Reuterswärd under mer än ett halvsekel varit en lysande stjärna på inredningshimlen. Vi hoppas hon kan plocka fram fler vackra bilder ur sitt samlade förråd. Och från sitt möbelskapande. Vi vill höra och se mer!

 

Februari 2017: Årets Antikmässa i Älvsjö

Våra vänner är i farten! Både Josef Frank och Stig Lindberg uppmärksammas med utställningar och böcker just nu. Det märks på utbudet av föremål på mässan. Framförallt Lindbergs servisdelar finns överallt, tycker man.

Antikhandlare Jenny von Platen förde ett samtal på stora scenen med Li Pamp om Franks betydelse redan på torsdagen. Sedan på lördagen fick Marika Bogren, intendent på Nationalmuseum, svara på liknande frågor från Li Pamp om Tyra Lundgren. I vår kommer ett längre samtal mellan Marika och Li i SvT Kunskapskanalens Antikmagasinet.  Vi kan verkligen vara stolta över våra fantastiska medlemmar.

Likaså höll Patricia Serrander fanan högt när hon visade många vackra saker från Svenskt Tenn. Snabbt sålde hon iväg 4 av dessa vackra underlägg med skisser från Josef Franks hus.

Själv kunde undertecknad fynda till sina vintagegardiner ”Daffodil” ritade av Frank i USA under 1940-talet både bricka och kudde, föremål som Estrid Ericson ofta kompletterade tygutbudet med i butiken.

Även vår medlem Christina Sundquist lockade som vanligt många kunder till A la Carte (finns på Riddargatan i Stockholm) med sitt rika förråd av vackra bruksting från förr. Alltid lika vackert arrangerat.

Leni Ehnbom och Jenny von Plagen visade upp en Estrid Ericson  inspirerad monter med många roliga föremål. Franks Klismos-stolar gick iväg genast. Liksom deras vackra mattor. Franks bokhylla innehöll många fina designföremål.

Den röda Malmstenssoffan med Märta Måås-Fjetterströms matta och Reijmyreglas lyste varmt rött och mycket mer…  Notera de vackra ljusstakarna till höger av Carl Malmsten.

Ägarinnorna från Modern Form i Malmö själva i sober miljö och så det fina bordet med Fornasettitallrikar, EE:s stjärnljusstakar mm

Uppfångat av Anita Du Rietz

Januari 2017: Tyra Lundgren som glaskonstnär hos Venini

Den 30 januari 2017 berättade Marika för Estrid Ericsons Vänner om Paolo Veninis och Tyra Lundgrens samarbete. Intendenten på Nationalmuseum Marika Bogren var med och arrangerade utställningen i Venedig om den legendariske glaskonstnären och entreprenören Paolo Venini; Paolo Venini e la sua fornace  som pågick mellan 11 september 2016 och 8 januari 2017.

Nedan några föremål från utställningen, dessa från 1957.

Skålar från 1953.

Liksom vaser som såldes i Sverige.

Glasbruken på Murano i Venedig

I Venedigs lagun ligger ön Murano och där trängs även idag många glastillverkare. År 1291 påbjöd myndigheterna att all glastillverkning skulle flytta ut från staden till den isolerade ön på grund av brandrisken. Här kom ett glascentrum att etableras med avsättning på Europamarknaden.

Men även andra italienska städer drog till sig kunniga yrkesmän. Det var Florens, Verona och Padova. Kunskapen spreds vidare ut i Europa. Italienarnas skicklighet gjorde glaset välkänt och eftertraktat. Det kunde framställas tunt och i olika färger samt med fina trådar ilagda i glasmassan. Traditionerna hölls vid liv under århundraden.

Tyra var den första kvinnan vid Venini

Paolo Venini (1896-1959) blev en legendarisk företagare då han 1925 började förnyade den gamla glaskonsten. Han använde sig av äldre, antika förebilder och skapade bland annat lövtunna dricksglas i gammal stil. Även samtida konstnärer som Estrid Ericsons goda vän Tyra Lundgren (1897-1979) anlitades till och från mellan 1936 till 1948. Hon var den första kvinnan bland deras framstående designers.

Estrid och Tyra

När Tyra inbjöds att ställa ut på NK 1938 med eget glas från Veninis verkstad passade Estrid på att göra en specialutställning över hela Veninis kollektion på Svenskt Tenn. Framöver kom Svenskt Tenn att sälja dessa exklusiva glasföremål.

Tyra Lundgren hade redan på 1920-talet börjat arbeta med glas för  Riihimäki i Finland, i drift 1910–90. De var tydligt influerade av Orrefors arbeten och det syns även på glasservisen Tyra nedan som hon designade för bruket.

Här några föremål från Tyras design för Veninis.

För Dig som vill börja samla Tyra Lundgrens glas. Håll ögonen öppna efter fåglar och lövformade skålar. Lycka till!

Anita Du Rietz

Josef Frank för första gången i London

Om du har vägarna förbi London under vintern/våren rekommenderar vi ett besök på Fashion and Textile Museum.  Under perioden 28 januari till 7 maj visas där en nyuppsatt variant av Millesgårdens uppskattade utställning om Josef Frank.

Klicka här för att läsa presentationen från The Guardian.


JOSEF FRANK Patterns–Furniture–Painting

Explore the work of designer and artist Josef Frank (1885-1967) in the first-ever UK exhibition of his textiles. The Austrian-born architect moved to Sweden in 1933, where he developed his colourful brand of modernism, working with Estrid Ericson on furniture, glassware, lighting and interior design ideas. Together they redefined what is regarded as Swedish Modern. This exhibition in association with Millesgården, Stockholm highlights Frank’s vibrant fabric designs for Svenskt Tenn alongside a number of his previously unknown watercolours.

Exhibition Dates: 28 January – 7 May 2017
Open Tuesdays to Saturdays, 11am–6pm
Thursdays until 8pm
Sundays, 11am–5pm
Last admission 45 minutes before closing
Closed Mondays

Tickets
Advance booking online is recommended but tickets may be purchased in person on the day of the visit, subject to availability
£9.90 adults* / £7.70 concessions* / £6 students * Includes 10% gift aid
Children under 12 are free.
Book Online

83 Bermondsey Street, London SE1 3XF
T: 020 7407 8664 | E: info@ftmlondon.org

Fashion and Textile Museum is part of Newham College London


 

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar vi från EEV

Kära vänner i föreningen Estrid Ericsons Vänner! Vi kan återigen glädjas åt ett fantastiskt roligt år  2016 tillsammans med  minnesvärda aktiviteter där framförallt Wienresan till MAK och Josef Frank-utställningen blev en höjdpunkt. För alla er som inte kunde komma med kan vi berätta att en något kortare utställning (exkl. skisser från husen i Wien) kommer att visas mellan mars och augusti 2017 i Stockholm. Styrelsen lovar att vi ska besöka utställningen tillsammans med egen guide. Därtill har vi många roliga aktiviteter som nu planeras. Välkomna allesammans med vänner och bekanta!

Nu kikar vi in på Svenskt Tenns julmarknad och se hur ögongodis dignar i faten på bordet.

De hängande glaskulorna med tofsar är underbart vackra i fönstret som i granen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stjärnpepparkakor på faten är ljushållare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Julträd i samma stil som Estrid själv tillverkade och arrangerade på sin tid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eller varför inte ta en av de vackra girlanderna och göra på EE- vis, skapa ett eget halsband!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GOD JUL och GOTT NYTT År! På återseende under ett spännande 2017 önskar styrelsen för Estrid Ericsons Vänner!!!

Juni 2016

Stig Lindberg 100 år

På Gustavsbergs porslinsmuseum i Stockholm  visas den första större utställningen över denna mångsidige konstnär fram till 11 september. Tyvärr är lokalen liten men urvalet är desto mer representativt. För dom som vill se sin egen barndomsservis hänvisas en trappa upp till den permanenta utställningen som har ett större urval av vardagsporslin.  Lindberg, som lyckosamt gav sig i kast med många olika uppgifter, förtjänar en större exponering och kanske kommer museets lokalyta i framtiden att erbjuda detta. Nu krävs en guide för att till fullo förstå tidsutvecklingen och de olika områden han kom att arbeta inom. Vi hade vår styrelsemedlem Marika Bogren, intendent på sagda museum och hon gav oss insikter i mångsidigheten och det privata för att förstå denna kolossala framgång på fabriken under Lindbergs tid. Marika visar Blombollen i keramik som tidigare stod utomhus under gynnsamma månader.

Marika och blombollen

För att se lite med Estrid Ericsons ögon så skulle nog detta mönster tilltala henne. ST-mönster

De charmiga porslinsspeglarna skulle även dom passa i en Svenskt Tenn-miljö. Porslinsspeglar

Särskilt sommarblomstren känns väldigt inspirerades av systrarnas Jobs keramik men ändå med Lindbergs bladformationer.

Sommarspegel

Lindberg var ju känd för att snappa upp det senaste från samtida konsthantverkare. Även Tyra Lundgren inspirerade honom med sitt motivval i stengodsen, berättade Marika, som ju är specialist på denna  mångkonstnärinna.  Solitärerna i stengods är inglasade och därmed svårfotograferade.

För att visa hur en hel inredning kunde fungera utifrån Lindbergs produktion, exklusive möblerna, visades en fin hörna i lokalen. Tygtrycken är verkligen fantasifulla liksom stolklädseln.

utställningsbord 2

Detalj av dukade bordet

Liksom keramiken och porslinet på duken Äppellådan, i svart på vit bakgrund..

Själv plockade jag fram det vackraste jag vet ur Lindbergs vardagsproduktion, hans andra servis kallad LB från 1945. Formen är utsökt och jag har beundrat den i alla år hos min moster och sedan hos mina kusiner som också älskade den. Nu har jag samlat på mig när nog alla delar och njuter i syrentider.

LB servisen med vita syrener

Trevlig sommar önskas alla i Estrid Ericsons Vänner från Anita Du Rietz, ordförande.

 

 

 

 

 

 

.

Maj 2016

JOSEF FRANK
MÖNSTER – MÖBLER – MÅLERI
21 maj – 2 oktober 2016

Milles landskap

Millesgården öppnade sin nya utställning i veckan där ett urval av Franks 400 okända akvareller visades upp. Från mitten av 1950-talet till 1963 målade Frank varje sommar i Provence. Därefter reste han runt i Europa och målade olika motiv fram till sin bortgång i januari 1967.

Milles städer

Färgstarka är många stilleben, särskilt vackra med tulpanmotiv. Mer bleka är utsikterna från hemmet och på omgivande gator i stan.

Milles stilleben

Nyskapande var Frank i sina tygmönster. I måleriet ville han arbeta i klassisk anda och lyfta fram nyanser i den svårbemästrade tekniken vattenfärger. Att Frank aldrig upphörde att sätta upp nya mål och utmana sina egna förmågor visar att han var en dynamisk och spännande person livet igenom.

Den kategorisering av Franks tyger som Claudia Cavallar gjorde inför utställningen på MAK i Wien finns till delar med. Hon visade oss villa Beer i Wien och var också på plats på denna utställning.

Milles tyger

Väldigt intressant är det lilla rum där studenter under lärares ledning vid Carl Malmsten Furniture Studies på Lidingö (som vi besökte förra våren) utforskat Franks möbelskisser. Man har  rekonstruerat tre stolar, en med nummer 1017, en pinnstol samt en stagstol nr 798, vars förebild finns på Nordiska museet, även den rekonstruerad.

Frank stolar

Med dessa tre utgångspunkter har eleverna skapat nya möbelstycken. En ursprunglig komjölkarpall på tre ben, får i Franks händer ett pinnigt ryggstöd och hos eleverna i skolan blir det en stol med hel rygg och ett trebent björkbord med en löstagbar bordsskiva.  Detta bord invändigt klädd med läder har en skiva med olika träinläggningar utav alla de träslag Frank använde i sina möbler. Missa inte denna mini-utställning.

Frank bord nyskapat kopia

För er som vill se Ulf Nordfjälls blomsterrabatt i Franks anda måste komma tillbaka senare i juli när blommorna slagit ut!

Anita Du Rietz