Barnabys om Josef Frank

Denna artikel är hämtad från Barnabys.se/blogg

 

Josef Frank-föremålen som såldes för högsta peng 2015

Publicerad 28 januari

Josef Frank anses vara en av Sveriges största formgivare genom tiderna och hans verk är högt eftertraktade på auktion. Vi har tagit en titt i Barnebys kostnadsfria slutprisbank för att se vilka elva verk av denna mästare som såldes för högsta peng hos världens auktionshus 2015.

Det bör dock tilläggas att både auktionshus som Phillips och Uppsala Auktionskammare kvalar in, och dessutom leder listan, över årets dyraste Josef Frank möbler och föremål, men av de auktionshus som finns med i Barnebys arkiv för slutpriser är det nedanstående lista som gäller.

1. Josef Frank, Skåp Flora, modell 852. Firma Svenskt Tenn.
Utropspris: 150 000 – 175 000 kronor.
Slutpris: 318 500 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

Mahogny, tapetserat med planscher ur Palmstruchs flora, inredning med lösa hyllplan. Höjd 142 cm. bredd 117,5 cm, djup 43 cm.Mahogny, tapetserat med planscher ur Palmstruchs flora, inredning med lösa hyllplan. Höjd 142 cm. bredd 117,5 cm, djup 43 cm.

2. Josef Frank, ”Flora”, byrå, Svenskt Tenn 1950-tal.
Utropspris: 100 000 – 125 000 kronor.
Slutpris: 210 000 kronor.
Stockholms Auktionsverk 2015-10-20

Mahogny, tre lådor, tapetserad med planscher ur C.A.M. Lindmans Nordens flora, draghandtag av mässing, höjd 75,5, 132 x 43,5 cm.Mahogny, tre lådor, tapetserad med planscher ur C.A.M. Lindmans Nordens flora, draghandtag av mässing, höjd 75,5, 132 x 43,5 cm.

 

3. Josef Frank, Vagnar
Utropspris: 84 300 – 126 000 kronor.
Slutpris: 190 000 kronor.
Sothebys 2015-05-22

Mässing, laminerad kartong och gummi 27 3/4 x 36 1/4 x 20 5/8 in. (70,5 x 92,1 x 52,4 cm).Mässing, laminerad kartong och gummi. 27 3/4 x 36 1/4 x 20 5/8 in. (70,5 x 92,1 x 52,4 cm).

 

4. Josef Frank, Biblioteksbord.
Utropspris: 169 000 – 253 000 kronor.
Slutpris: 190 000 kronor.
Sothebys 2015-05-22

Josef Frank, Biblioteksbord, Valnöt och patinerad mässing. 31 1/2 x 96 1/2 x 23 5/8 in. (80 x 245.1 x 60 cm)Valnöt och patinerad mässing. 31 1/2 x 96 1/2 x 23 5/8 in. (80 x 245.1 x 60 cm).

 

5. Matta. ”Matta nr 1” (”Classic Frank Nr 1″). Handtuftad. 344,5 x 258 cm. Signerad Josef Frank. Svenskt Tenn/Kasthall.”
Utropspris: 40 000 – 60 000 kronor.
Slutpris: 189 875 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

matta1Svenskt Tenn. Tillverkad av Kasthall Ateljé AB. Baksidan med klistrad läderetikett med bland annat: G. 13528, Handmade in Sweden.

 

6. Josef Frank, ”Nationalmuseiskåpet”, Firma Svenskt Tenn, modell 881.
Utropspris: 80 000 – 100 000 kronor.
Slutpris: 104 125 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

Överdel fanerad med vavonnarot, ramverk av mahogny på benställning av valnöt, nitton olika stora lådor med draghandtag av mässing, även baksidan fanerad. Bredd 90 cm, djup 45,5 cm, höjd 120,5 cm.Överdel fanerad med vavonnarot, ramverk av mahogny på benställning av valnöt, nitton olika stora lådor med draghandtag av mässing, även baksidan fanerad. Bredd 90 cm, djup 45,5 cm, höjd 120,5 cm.

 

7. Josef Frank, ’Liljevalchssoffan’ Firma Svenskt Tenn.
Utropspris: 40 000 kronor.
Slutpris: 74 000 kronor.
Lauritz.com 2015-10-27

soffa1Klädd i vitt tyg, Trästomme. Kärna av pocketfjädrar på underlag av nozagfjädrar, stoppad med kallskum/polyeter- och syntetvadd. Ryggplymåer i syntetfi ber/fjäder, rundade fötter i betsad bok. Längd: 280 cm , Djup: 140 cm, Höjd: 80 cm, Sitthöjd: 45 cm.

 

8. Josef Frank, bokhyllor, 5 sektioner, Firma Svenskt Tenn, modell 2255. 
Utropspris: 50 000 – 60 000 kronor.
Slutpris: 55 125 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

Tvådelade, underdelen med låda och ett dörrpar, överdelen med lösa hyllplan, en smalare sektion med hyllor även nedtill. Vit- och grönlackerade, skiva och nyckelbricka i valnöt, draghandtag av mässing. Bredd 100+100+62+100+100 cm, djup 50 cm (överdelarna 25 cm), total höjd 225 cm.Tvådelade, underdelen med låda och ett dörrpar, överdelen med lösa hyllplan, en smalare sektion med hyllor även nedtill. Vit- och grönlackerade, skiva och nyckelbricka i valnöt, draghandtag av mässing. Bredd 100+100+62+100+100 cm, djup 50 cm (överdelarna 25 cm), total höjd 225 cm.

 

9. Josef Frank, golvlampor, modell 2326.
Utropspris: 25 300 – 42 100 kronor.
Slutpris: 39 500 kronor.
Wright 2015-05-07

Österrike / Sverige, 1932 / c. 1950 mässing, silke 16 dia x 49.75 h tum.Österrike / Sverige, 1932 / c. 1950. mässing, silke. 16 dia x 49.75 h tum.

 

10. Josef Frank, skrivbord, Firma Svenskt Tenn, modell 1022.
Utropspris: 20 000 – 25 000 kronor.
Slutpris: 39 200 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

Mahogny, skiva palisander, kantrand av björk, sargen med tre lådor, draghandtag av mässing, brännstämplat Josef Frank Svenskt Tenn. Längd 130 cm, djup 63 cm, höjd 72 cm.Mahogny, skiva palisander, kantrand av björk, sargen med tre lådor, draghandtag av mässing, brännstämplat Josef Frank Svenskt Tenn. Längd 130 cm, djup 63 cm, höjd 72 cm.

 

11. Soffbord. Modellnummer 2139, Josef Frank, Firma Svenskt Tenn.
Utropspris: 25 000 kronor.
Slutpris: 39 000 kronor.
Bukowskis Market 2015-05-10

Rund rotfanerad skiva. Kantsarg och tre ben av valnöt. Märkt. Diameter 120. Höjd 48 cm.Rund rotfanerad skiva. Kantsarg och tre ben av valnöt. Märkt. Diameter 120. Höjd 48 cm.

 

Kvinnliga formgivare på Stockholms auktionsverk

Auktion 12 september på Stockholms Auktionsverk med föremål av kvinnliga formgivare

Hämtat från Stockholms auktionsverks hemsida i september:

bordsdekoration 6000 sek

Denna bordsdekoration är skapad av Estrid Ericson med silvertrådar och hängen av bergskristall. Den såldes för 6000 kronor på auktionen.

Flera svenska kvinnliga formgivare var med och definierade den moderna formgivningens utveckling, men många av dem har ändå ofta hamnat utanför historieskrivningen. Vi vill med denna auktion lyfta fram några av dessa kvinnor, som vi anser förtjänar mer uppmärksamhet. Flera svenska institutioner har eller har haft utställningar på temat och detta hakar nu även Stockholms Auktionsverk på.

Collier förgyllt 8000 sek

 

Colliern i förgyllt tenn med vilande dam av Estrid Ericson gick för 7 800 kronor.

Vid början av 1900-talet, då begreppen ”Skönhet för alla” och ”Vackrare vardagsvara” lanserades, var flera kvinnliga formgivare tongivande. Bland andra Märta Måås-Fjetterström, Estrid Ericson, Greta Magnusson Grossman och Margareta Köhler startade egna företag som under sin tid fick stort inflytande. Vid de stora världsutställningarna i Paris 1925, Barcelona 1929 och Stockholm 1930 visades objekt av Anna Petrus, Sylvia Stave, Tyra Lundgren och Ingegerd Torhamn med flera. Dessa händelser bidrog till att sätta Sverige på designkartan och den internationella pressen hyllade svensk formgivning. Under 1900-talets mitt och senare hälft fortsatte flera kvinnor att sätta agendan för svensk formgivning, Kerstin Hörlin Holmqvist med sin möbelserie Paradiset för NK, Hertha Hillfons rustika keramik och Mona Morales Schildts eleganta glasformgivning är några exempel. Svenska kvinnors inflytande på svensk designhistoria kan inte underskattas! Ambitionen att lyfta fram kvinnliga formgivare hoppas vi kunna medföra ett större intresse av dessa pionjärer.

Ansvarig för auktionen  var Ulrika Ruding, som kommer till EEV:s möte den 5 oktober för att berätta om Josef Frank

Kuktärter september

 

Sommarens sista doftande luktärter i en vas från Gullaskruf, Arthur Percy.

Björn Wiinblad på Arken

Björn Wiinblad – Utställning på Arken

Den danske multikonstnären Björn Wiinblad (1918-2006) kom att arbeta som formgivare och konstnär med material som silver, brons, textilier och keramik. Han var utbildad grafiker och illustrerrade affischer, böcker och utförde teaterdekorationer. En kort tid var på Svenskt Tenn  hos Estrid Ericson berättades han i en intervju. Ganska snart återvände han hem och började illustrera böcker och utbilda sig till keramiker.  Utställningen som öppnade i juni på Arken söder om Köpenhamn pågår året ut. Besök rekommenderas och titta på Arkens hemsida för öppettider. Restaurangen har bra lunchmat och det finns en välförsedd museibutik.

2015-07-21 12.47.01

 

2015-07-21 12.47.32

 

Denna sorts keramiks föremål – damer med blomsterpotter på huvudet ofta i blått gjorde Wiinblad känd.

2015-07-21 12.47.47

 

Men också serviser för tyska Rosenthal med orientaliska inslag, gjorde honom folkkär, som denna med namn Trollflöjten från 1968.

r2015-07-21 13.19.10

 

Det mest spektakulära på utställningen var de fantastiska, gigantiska  gobelängerna med guldinslag med motiv från Scheherazade som gjordes till ett museum i Dallas.

 

2015-07-21 13.35.30

 

2015-07-21 13.36.36

 

Wiinblad älskade att ordna middagar i sitt Blå Hus utanför Köpenhamn som nu renoveras för framtida visningar.

2015-07-21 15.07.15

Antikmässan i Helsingborg 2015

Antikmässan i Helsingborg

Den årliga Antikmässan i juli i Helsingborg tilldrog sig sedvanligt intresse. Vår medlem Christina Sundqvist med antikaffären  A la Carte i Stockholm fanns på plats med hortensiablått och  dukningsföremål som lockade till inköp.

2015-07-23 12.21.48

 

Antikfirman Lundgrens visade två fantastiska – gjutna blomsterlådor av Anna Petrus.

2015-07-23 11.15.49

 

Som vanligt var det Modern Form med Jenny von Plagen och Leni Ehnbom som visade mest av Svenskt Tenn och den epoken. Här står ägarna framför Franks Aralia.

2015-07-23 11.24.23

Kvinnliga pionjärer på Läckö 2015

 

Sommarutställning på Läckö Slott i Västergötland- fram till 23 augusti 2015

Kvinnliga pionjärer
– Svensk form under mellankrigstiden

Svenskt konsthantverk och design upplevde under mellankrigstiden ett stort uppsving. Perioden förknippas både med den internationella beteckningen Swedish grace och begynnande funktionalism. Med få undantag har kvinnornas roll tidigare inte lyfts fram under denna form- och färgsprakande tid.

Nationalmuseum har landets största samlingar på området, varav mycket aldrig visats tidigare. Nu presenteras över 130 föremål av kvinnliga konstnärer på Läckö Slotts andra våning i en mycket intressant utställning. Här finns material såsom silver, tenn, keramik, glas och gjutjärn, vilka inte primärt brukar förknippas med kvinnliga konstnärer.

Bland de kända konstnärsnamnen möter vi Olga Lanner, Anna Petrus, Tyra Lundgren, Louise Adelborg, Estrid Ericson och Anna-Lisa Thomson. Bland de mer dolda finner man Sylvia Stave, Wilhelmina Wendt, Kitty von Otter, Gerda Strömberg, Eva Jancke-Björk, Maggie Wibom och Märta Ankarswärd-Grönvall.

Öppet alla dagar 10-18. För guidade turer se hemsidan www-lackoslott.se.

 

 

 

Sommarmingel på Svenskt Tenn den 9 juni 2015

Josef Franks tygmönster

Intendent Per Ahldén från Svenskt Tenn höll ett mycket intressant föredrag om Josef Franks tygmönster den 9 juni i tesalongen. Ett trettiotall medlemmar minglade och lyssnade till föredraget.

På Estrid Ericsons ”kontor” i tesalongen finns nu ett nyförvärv i form av en Estrid Ericson byst i keramik eller porslin som skulpterats av Estrid Ericsons goda vän Tyra Lundgren.

Per Ahldén lotsade oss runt i Josef Franks mönsterväld med hjälp av bilder på originalförlagor till ett flertal olika mönster. Josef Frank inspirerades av olika väldsdelar och med hjälp av sin fantasi, utan att ha besökt platserna men väl läst på, målade han sina vackra och klassiska mönster. Josef Frank namngav varje mönster efter en för honom speciellt intressant plats.

Efter föredraget visade Per Ahldén oss runt i butiken och särskilt sommarutställningen med alla vackra tyger och en världskarta med platserna inritade varifrån inspirationen kom till mönstren. Några nygamla produkter visades också och bl. a. en Estrid Ericson elegant tennburk i panamahattmönster och med ankarkätting som knopp.

Efter en lyckad kulturkväll med god champagne gick vi ut på Strandvägen i den vackra junikvällen.

Lena Uhlin

juni 2015 världskartan

Besök på Carl Malmsten Furniture studies

Besöket på Carl Malmsten Furniture Studies den 25 maj med EEV

 

En fullträff! Vi togs emot av Johan Knutsson och Leo Johansson som berättade och svarade på frågor om utbildningen inom Linköpings universitet. Sedan gick vi runt i två grupper och fick se hur eleverna arbetar med olika moment i de tre årskurserna och inom olika linjer. Våra guider och deras studenter var verkligen generösa och gav oss massor med information och spännande moment vid arbetsbänkarna – något som vi inte kunnat uppleva någon annan stans. Resultaten för avgångsstudenterna var fantastiska. För Er som inte kunde närvara och se hela utställningen finns en ny chans! I Kungsträdgården i Stockholm kommer det den 30 maj-1 juni att finnas en utställning med dessa examensarbeten. Missa inte den om Du är i stan!

 

Lena Uhlin och Anita Du Rietz

Utställning i Hjo

I Estrid Ericsons gamla folkskola i Hjo finns nu ”Kulturkvarteret Pedagogien”. I maj invigs där en ny utställning kallad ”Estrid Ericson grundare av firma Svenskt Tenn”. Själva öppnandet av utställningen skedde den 21 maj kl. 11 med Maria Veerasamy, VD på Svenskt Tenn och Catrin Hulmarker, kommunstyrelsens ordförande i Hjo. För er som i sommar har möjlighet att besöka den vackra staden Hjo  rekommenderas att besöka denna utställning, centralt belägen på Bangatan 1 B. Det är en åretrunt -utställning för de kommande 6 åren!

2015-05-21 10.39.06

Se vidare http://www.vastsverige.com/sv/kulturkvarteret-pedagogien-hjo/products/191286/Ny-exklusiv-utstallning-om-Estrid-Ericson/

Styrelsen var där och kan rapportera att det är en sevärd utställning. I ingången hänger Hotell Royals fina lampa som fanns utanför EE: s barndomshem, liksom fotografier från tiden.

Lyktan
Lyktan

 

En sal är ägnad åt tenn och smycken – med mycket fina och ovanliga föremål. Utförlig text på väggarna berättar om 1920- och30-talen då tennet var som populärast och hur EE etablerade sig med firma Svenskt Tenn.

Tenn burkar av EE
Tenn burkar av EE

 

Den andra stora salen visar samarbetet med Josef Frank, mest i form av tyger och föremål. Ett antal Hjobor, och framförallt Kaj och Monica Lindner (i styrelsen), har lånat ut föremålen som visas i glasmontrarna.

Per Ahldén från Svenskt Tenn med Kaj och Monica Lindner som bidragit mest med föremål.
Per Ahldén från Svenskt Tenn med Kaj och Monica Lindner som bidragit mest med föremål.

Kuratorer har varit Eric Ericson (ej släkt) och PG Ylander, fd stadsarkitekt. Givetvis har man samarbetat med Svenskt Tenn.

Utställningen kommer att pågå i 6 år så det finns tid att besöka staden.

IMG_1261

Om Ni åker dit, vilket lämpligast sker med bil, finns lokala attraktioner – se vidare www.hjo.se. Hjo med omnejd har etablerat sig som matland. Ni har säkert druckit Hjordnära mjölk eller ätit den mjälla fina sparrisen från trakten. Hjoglassen på äkta grädde (vid Hamngatan) är känd liksom Vätternrödingen som säljs i hamnen. Gör en utflykt till vackra Almnäs och köp den återlanserade Almnäsosten, lagrad och ekologisk.   För Er som vill pröva på finns butik och restaurang med lokalproducerat mitt emot EE:monumentet (fd Hotel Royal) på Strandgatan. Väl uppe på torget finns trevliga butiker runt om med Nostalgihörnan, ägs av medlemmen Kjersti Gullstrand. I närbelägna Hjo finns Tibro där Josef Franks möbler fortfarande tillverkas med utställningen Inredia och Ralph Erskins bostadsområde Brittgården. Bo gör man på hotell Bellevue som ligger fantastiskt vackert i gammal park. Ett äldre etablissemang med samma namn ägdes en tid av EE och systrarna.

 

ADR

 

Hunden som vaktade utanför Svenskt Tenn
Hunden som vaktade utanför Svenskt Tenn

 

 

Missa inte Astri Taubeutställningen på Gustavsbergs Porslinsmuseum!

Pågår 16 maj – 6 september 2015

Utställningen fokuserar på Astri Taube som skulptör, men lyfter även fram hennes insatser som tecknare, formgivare och konsthantverkare. I utställningen visas skulpturer, teckningar, akvareller, litografier och konsthantverk, tillsammans med ett urval fotografier och annat arkivmaterial från Taubearkivet i Göteborg.

Även Astri Taube formgav en del föremål för Svenkt Tenn på 20-talet från fadern Herman Bergmans konstgjuter.Vid den stora konstindustriutställningen i USA 1927 fanns föremål i brons och tenn formgivna av bl.a. Anna Petrus och Astri Taube.

Vid Stockholmsutställningen 1930 av konstindustri, konsthantverk och hemslöjd var även då Anna Petrus och Astri Taube representerade.

Några få föremål finns att se på den nu pågående utställningen i Gustavsbergs Porslinsmuseum.

Astri Taube skulpterade gärna barnhuvuden och några huvuden kan man se på utställningen föreställande bl.a barn och barnbarn.

Invigningen av utställningen förrättades av sonen Sven- Bertil Taube som sjöng Evert Taubes visor.

Curator av utställningen har varit dotterdottern Maria Taube.

Lena Uhlin

Barnhuvuden Astri Taube

Bilden visar några barnhuvuden

Krona Astri Taube

Brudkronan på bilden formgav Astri Taube till hennes eget bröllop och kan lånas av blivande brudar i Maria Magdalena kyrka.

 

 

 

 

 

 

 

Gunnar Kajs blommande rum på Strand

Blommande Rum var titeln på föredraget den 12 april på Strand. Boken med samma namn lanserades bara några veckor tidigare. Gunnar Kaj, landets kanske främste blomsterkreatör berättade och visade bilder från sina olika projekt med blommor.

2015 april 3

Intresset för blommor väcktes för cirka 20 år sedan på fritidsboendet mitt i Roslagen. Gunnar Kaj upptäckte hur inspirerande det var att blanda olika sorters blommor och successivt ramlade uppdragen in, till bildläraren från Konstfack.

Här kommer några enkla och synnerligen vackra kombinationer:

  1. I Ingegerd Råmans vita glasvas Sofiero fanns fullt med lila kungsängsliljor tillsammans med gröna sparrisstjälkar
  2. En vacker blekgrön keramikskål var fylld med vitsippor och instuckna blålila anemoner (anemone blanda)
  3. I en glasvas fanns julrosor i vitrosa toner med almkvistar, nyutslagna
  4. Kvistar av körsbärskornell placerades i en glasvas
  5. En glasvas med drivna vårkvistar i blekgrönt som mårbär tillsammans med svagt limegröna olvon (från blomsterhandeln)

2015 april 1a

Växter gör rum menade Gunnar Kaj. De gör miljön levande. Organiskt material livar upp. Själv bär han ofta runt sina krukväxter och placerar om dem för att skapa nya scenerier. På sommaren står de samlade på balkongen. Även i stora salonger livar blommor upp. Här visade han bilder från Skokloster, Orangeriet i Ulriksdal, Drottningholms slott, Rosendagarna på Fredriksdal i Helsingborg och andra platser där han arbetat med blomsterarrangemang. Han visade bild på ett svenskt smörgåsbord som vid närmare påseende visade sig innehålla enbart blommor och växtdelar.

På sommaren uppmanades vi att plocka ihop de vilda blommorna och gräsen och sätta i vaser. Det är ju en snabbt övergående skönhet. Blommor påminner oss om livets förgänglighet och därför är de så viktiga i samband med högtider som kärlek, sorg, gratulationer. Blommor är levande och vackra när vi kommer med dem men som allt annat förgås sakta livligheten och färgerna.

2015 april 2

Varför inte göra en krans av smultronrevor eller sätta blommor i krans, göra en krans av vitmåra, eller lägg på duken ut blombladen i en cirkel så att det ser ut som en gjord krans. Gräs är viktigt att blanda tillsammans med köpeblommor som rosor och pioner för dessa darrande strån skapar liv och skirhet åt tyngre buketter. Det blir en sommarkänsla av dansande blad.

Dalmasen Gunnar Kaj har målat med blommor när han planterade en rabatt i form av en kurbitsmålning på svenska kulturcentret i Paris under Linnéåret. Kreativa lösningar i det större formatet var nödvändiga när det gällde de 14 åren som ansvarig på Nobelfestens blomsterarrangemang.

Att få blommorna att se ut som om de växte upp ur bordet har varit ett återkommande tema, både för enstaka anemoner i 1 500 glasrör (med magnet under) eller större blombuketter i vattenfyllda lådor nedsänkta mellan två bord.

2015 april 4

Eterneller är inte lika populära idag som tidigare men Gunnar Kaj menade att alla växter är fascinerande i sina olika växtstadier, kungsmynta som blommat ut är praktiskt stöd för vekare blommor, klätterhortensia fyller ut amaryllisvasen. Till julen kan det enklaste bli mest effektfullt; en trälåda med fin grön mossa samt några småtomtar som klänger på kanten och någon som redan klättrat in i det gröna havet. Gå gärna in på www.kaj.se för att få fler idéer!

Styrelseledamoten Lena Uhlin sammanfattade med fem punkter Gunnar Kajs främsta budskap:

  • Lev med naturen i staden,
  • Blanda köpeblommor med egenplockat,
  • Skapa kontraster och använd gärna fjolårets växter,
  • Ta gärna med mossa, lavar och grenar,
  • Vaserna kan aldrig bli för många, vi behöver faktiskt olika vaser till olika blommor.

2015 april 5

Beröringspunkterna med Estrid Ericsons blomsterfilosofi var påtagliga och jag hoppas få återkomma till detta ämne längre fram! En skön vårpromenad i skogen eller egna trädgården ger möjligheter att ta med tidiga blommor eller kvistar in. Och vips får rummen liv!!!

 

Anita Du Rietz

Mars 2015

Våren gör som vanligt ryckvisa framsteg med flera kyliga bakslag. Trädgårdsmässan i Älvsjö får besökarna att blicka framåt mot nya odlarmödor och drömmar om överdådig blomsterprakt.

Nästa aktivitet i EEV är den 13 april med temat ”Blommande rum”. Medlemmarna kommer att få uppleva samma sorts blomsterglädje och inspiration för att kunna gå hem och smycka våra hem. Liksom Estrid Ericson längtar vi efter sommarhalvårets generösa grönska och gärna vill vi som hon komma innanför dörrarna överlastade för att fylla hemmets vaser.

Men vi får inte glömma påskfirandet. För Estrid Ericson var det en stor högtid. Då gällde det inte bara att duka upp olika bord i butiken utan också att förse tidningarna med nya, fräscha dukningsförslag. Och det skulle givetvis vara i hennes egen anda.

Under förra seklet tog man i svenska hem fram traditionella påskprydnader såsom dessa färgglada dalatuppar med anor i det gamla bondesamhället.

bild1

Men med Disneyfilmernas intåg var det nog många som istället till barnen köpte godisgömmor med karaktäristiska ank- och tuppansikten. Det fick bli den moderna tidens påskprydnader.

bild2

Innanför Svenskt Tenns dörrar kom inte dessa allmänt spridda påskprydnader. Nej, på det dukade bordet fanns som vanligt hos Estrid Ericson bara föremål som skulle användas under måltiden. Och dit hörde inte godisgömmor, men väl ägghönor.

År 1942 dukade Estrid Ericson med en prickig tyghöna i brunt och vitt med eldröd kam, ruvande sina ägg i en korg på påskbordet. Bordsduken, i vårens alla glada färger, är Josef Franks Milles Fleurs, från 1940, ett mönster som baserades på Franks tidigare framtagna Tulipan.

bild 3

Dessa ägghönor har inte gjorts på länge, kanske inte sedan Estrid Ericsons tid. Men en medarbetare till Estrid Ericson visade mig en färgsprakande sådan som hon sparat. Den gjordes i ett tyg, som plissserats och utgör egentligen stommen till en skördehätta tillhörande Dala-Flodas folkdräkt. När solen var brännande het och säden skulle bärgas skyddade kvinnorna sig med en bahytt med plisserat tyg, när de stora delar av dagen drog sina räfsor över fälten. Estrid Ericsson hade köpt en sådan och lät någon medarbetare sy ägghönor med stjärtar och vingar av det fina plisserade tyget.

bild 4

Vår medlem i EEV, Kersti Edde Stenius, visar nedan sin fina höna. Hon arbetade som ansvarig för Svenskt Tenns tygavdelning mellan 1962 och 1972. Kersti som är född 1921 gick först ut Konstfack och därefter arbetade hon först med Astrid Sampe på NK, sedan hos Elsa Gullberg och därefter på Svensk Hemslöjd.

Under åren mellan 1973 och 1978 var hon chef för inredningsavdelningen på Svenskt Tenn. Därefter startade hon egen butik på Karlavägen där Estrid Ericson var den första besökaren och gratulanten.   Kersti är en fantastisk person med glasklart minne och med många trevliga minnen från Estrid Ericson. Vi hoppas innerligt att hälsan skall stå Kersti bi och att hon får möjlighet att komma till oss och samtala om den tiden på Svenskt Tenn vid något av våra kommande möten.

bild 5

En riktigt GLAD, varm och trevlig PÅSK tillönskas alla Vänner från styrelsen.

Anita Du Rietz

 

 

Välkommen EEV bloggen

Bästa Vänner!
Välkomna till vårt nya forum, EEV-bloggen. Föreningen växer och en viktig del i detta är vår hemsida, som nu fyller 3 år. Hemsidan fyller sitt behov av bredare information om vår förening och våra aktiviteter. Samtidigt kommer vår livaktiga styrelse med många olika tips och förslag som borde intressera alla medlemmar. Många vänner kan inte delta vid alla aktiviteter och då behöver de en resumé efteråt att läsa på hemsidan. Därför prövar vi vår nya blogg för att se om det fyller ett behov.  Tilltalet blir mer personligt i en blogg än på hemsidan och Ni som medlemmar kan skicka in tips och tankar som vi kan diskutera på bloggsidan.

Antikmässan 2015

 

Antikmässan gick av stapeln i Stockholm den 12-15 februari. Allt fler utställare skyltar med design från mitten av 1900-talet. Men först på banan var nog i alla fall Modern Form Leni Enhbom Antik i Malmö för många år sedan. Både Leni och dottern Jenny von Platen är medlemmar i EEV. Deras monter gick i sann Estrid Ericson anda.  Se nedan min bild vid stängningsdags på söndagen.  Mycket såldes av från bordet. Vid öppningsdags såg det ut som på bilden längst ned, Modern Forms egen bild från deras hemsida, www.modernform.se.  Ekollonvasen med adiantum är dock på plats.

bild1

Den stora spegeln tar andan ur besökarna. Grönt var ju EE:s älsklingsfärg i många sammanhang.  Wedgwoodtallrikarna i snäckform såldes där liksom Fornasettis salladièrer.

bild2

Jenny von Platen skriver i antikinriktade tidskrifter och berättar i marsnumret (3, 2015)  av Antik och Auktion om sina 10 favoriter från Svenskt Tenn. Hon var ledsen över att texten till Florabyrån (sid 30) blivit fel, den ritades  år 1941 vilket meddelas här.
Tidningen kommer att ha en kunskapskväll på Katrinetorps Landeri utanför Malmö den 10 mars (kl 18:30-20_30) där Jenny berättar om Svenskt Tenn.  EEV:s medlemmar är välkomna och hittar detaljerna om anmälan på www.antikochauktion.se.

I TV-programmet Antikmagasinet (Kunskapskanalen) som leds av Li Pamp uppmärksammades den 5 februari 2015 formgivaren av glas, keramik och även textilier,  Hertha Bengtsson (1917-93) – något yngre än EE.  Jenny är med i studion och berättar om hennes design, Rörstrands produktion och dukningar.  Går att se i efterhand på SvT-play på datorn mm.

Med på Antikmässan var också vår medlem Christina Sundqvist. Hon har drivit sin fina antikbutik ”À la carte” i 25 år, idag på Riddargatan bakom Dramaten i Stockholm. Butikens skyltningar är spektakulära och många går en omväg bara för att se de underbara kompositionerna.  Tyvärr hann Anita inte ta en bild från hennes monter som innehöll vackra franska gjutna blomkrukor, blombord och förstås allt som hör ihop med det dukade bordet. I Svenska Dagbladets helgmagasin lördagen den 14 februari 2015  fanns en trevlig intervju med Christina under rubriken ”Antikviteter för matglada”, intressant för Er som vill hitta fina saker till köket och bordet.

Nu  är det dags att locka Er till nästa träff i Estrid Ericsons Vänner med en fräsch ny bok ”Blommande rum” och vackra bilder och inspirerande tankar som blomsterkonstnären Gunnar Kaj levererar. Möt honom och andra EEV-vänner på Strand lokal Maritime den 13 april. Inbjudan ligger på Hemsidan under Aktuellt och mail/brevinbjudan är på väg ut till medlemmarna.

Med vänliga hälsningar från Anita Du Rietz och Lena Mindus