Anika Reuterswärd på Svenskt Tenn

Inspirationer – då och nu!!!

IMG_1968

Skynda att bese Anika Reuterswärds utställning på i Strandvägsgaleriet på Svenskt Tenn. Anika skrev i sin ungdom artiklar och intervjuade Estrid Ericson. Det blev 1977 en upprättelse för kvalitet, den goda smaken och de skönhetsideal EE ville förmedla. Efter att något årtionde tidigare med 1968-generationens intåg blivit undanskuffad från position som ledande duknings- och inredningsexpert fick EE här sin återupprättelse tack vare Anika. Som journalist och inredare fortsatte Anika att skapa fina inredningsmiljöer först på ”Femina” på 1970-talet och sedan på den legendariska inredningstidningen ”Sköna Hem” på 1980-talet för att under 1990-talet fortsätta på ”Elle Interiör”. Sedan har hon formgivet möbler varav ett skåp och två fåtöljer finns med på utställningen. Gå dit och leta upp och glöm inte att öppna hennes skåp och Du blir överväldigad!

IMG_1966

Igår berättade hon om utställningen på Svenskt Tenn, under Ann Walls ledning. Anika är med andra ord en ofantligt skicklig inredare med så lång erfarenhet. Det märks. Utan att härma EE:s inredningsstil har hon skalat av, rätat ut och betonat olika föremål och ändå lyckats lyfta ut det specifika som är Svenskt Tenn-stilen. Det känns ombonat, men inte plottrigt, det är mycket att titta på men ändå tydligt. Ögat fångar ett föremål i taget och allt känns så rätt i sitt sammanhang.

IMG_1969

Börja med rummet längst inne, som går i färgskalan, vitt, beigt, grått och svart. Det kunde vara från EE.s funktionalistiska tid 1930-33, men möblerna och bekvämligheten och det mondäna är från Franktiden dvs från och med1934. I och med den svala färgskalan blir föremålen ännu vackrare som skuggor av sig själva. Färglösheten svalkar och moderniteten känns dagsaktuell.

IMG_1976

Sedan ser vi det svarta skåpet av Anika och det oranga well-pappskåpet snett emot av Frank. Däremellan det dukade bordet – helt rätt med orange färgtoner i servetter och stolar (av Frank) med de svartvita Fornasetti- tallrikarna.

IMG_1970

Sittvrån är ungdomligt färgrik och Franktyger i lagom portioner utan att konkurrera. Björn trädgårds soffa, funktionalismens möbler som blivit färgstarka på 2000-talet.

IMG_1971

I skiljeväggen lite föremål av personlig art som EE älskade.

IMG_1974

Det gröna rummet är vår och sommar på Tolvekarna. Så mycket Estrid och så lätt att variera år från år och ändå känna att det blivit nytt.

IMG_1975

Anita Du Rietz

IMG_1977

 

Vi besöker Josef Franks Wien

Besök i Wien 17-20 mars 2016

Franks Bord MAK

Det var framförallt utställningen ”Josef Frank , Against Design” som vi ville se och därför blev det MAK Museum fur Angivandtes Kunst, som var första anhalten. Frank ville inte fastna i något designfack och gick sin egen väg vilket har beskrivits fint i katalogen med samma namn och som finns att köpa på Svenskt Tenn. Vår ciceron, konstvetaren Jan Norrman, Nationalmuseum, visade oss runt och gav en fin överblick över utställningens olika moment – med fokus på Frank och samtida under Wientiden.

Jan

Falsterbovillorna fanns med och en hel vägg med många tyger liksom en fin sammanställning och katalogisering av tygmönstren.

Tyger

Annars var fokus mycket på Franks tidiga inredningar liksom hans arkitektur i Wien.

Middag  restaurang WinklersGemytliga restauranger frekventerade vi här sitter våra 18 vänner på ”Winklers zum Posthorn” .

Glasutställning MAKDen nyligen pensionerade Dr. Christian Witt-Dörring förde oss med säker hand genom ett av museets vackraste rum ägnat åt gammalt glas, i mitten och spetsar, efter väggarna.

Stolar Biedermeir

Annars var hans ämne Biedermeier och en hel rad stolar i mitten av salen, se nedan, visade utvecklingen av denna borgerliga livsstil från 1830-talet i Wien.

Thonet

Thonets stolar kunde vi betrakta som skuggor i ett annat rum.

E S visar skisserDr. Elisabeth Schmuttermeier tog oss med på en vandring bland den mängd utsökta föremål som skapades av Wiener Werkstätte (1903- 1932) med över 100 anställda och många hantverksföretag som uppdragstagare. Hon visade skisser och de kataloger där allt bokfördes i detalj.

katalog WW

Vi fick under utställningens kurator, Dr. Sebastian Hackenschmidts ledning, fördjupa oss i utbildningen för arkitekter på Franks tid, liksom de olika designriktningar som dominerade i Wien. Han visade oss också de olika projekt som initierades efter 1920 för att skapa fler bostäder till en växande huvudstad. Frank deltog i flera och var uppskattad.

1932

Med Jan Norrman besökte vi en sådan anläggning ”Wiener Werkbundsiedlung” från 1932, året innan Frank började arbeta med Svenskt Tenn.

Villa Beer Malou

Likaså fick vi gå in i den makalösa ”Villa Beer” som stod färdig i början på 1930-talet. Arkitekt Claudia Cavallar visade oss runt och berättade om den stora villans vidare öde. Det är ett storslaget projekt av Frank som måste upplevas inne ifrån.

Beer entren

Museet ”Hofmobiliendepot” blev ett lager för slottsmöbler och där fina borgerliga interiörer visades upp i olika rum. Nu hade vi börja få en helhetsbild av den tradition som Josef Frank var en del av och som han förnyade på ett oefterhärmligt sätt.

Slutligen besåg vi Museum Leopold med konstnärer verksamma kring 1900.

Resan blev en succé och vi är glada över att så många kunde komma med och att vi fick så förnämlig guidning under den korta tid vi var där.

Anita Du Rietz svarade för texten.  Dorrit Englund har i all hast förevigat besöket med dessa fina bilder. Tack Dorrit!

%22kullarna%22 mönster från Haus & Garten Mönstret ”Kullarna” från Haus & Garten, Franks firma i Wien.

As if by chance på Svenskt Tenn

AS IF BY CHANCE  Rapport och tankar från utställningen med samma namn på Svenskt Tenn.

Mikael Bergquist och Olof Michélsen hyllar Josef Frank med att återskapa en boudoir från Haus & Garten–tiden.

Bakgrunden är följande. Josef Frank och hans kompanjon Oskar Wlach deltog 1926/27 i en vårutställning på Kunstschau, Österrichisches Museum für Kunst und Industrie i Wien. De inredde en ”boudoir”. Vid denna tid började firman utföra beställningar åt den övre borgaklassen i Wien efter att främst arbetat med flerfamiljshus åt arbetarklassen. Detta var ett överlastat ”Frauenzimmer”, en för svenska förhållanden ganska okänd företeelse. Snarast för det tankarna till 1700-talets bilder av Niclas Lafrensen och Mikael Bellmans poesi om ”Den skönas levnadslopp” från överdådiga sängkammare med sänghimmel mm.

IMG_1700Bodouiren i slutet av 1800-talet med tyginklädda väggar, golv mm gav signaler om olika former av utsvävningar. En sådan interiör stod i skarp kontrast till modernisterna som var misstänksamma mot allt som var tyginklätt och orientaliskt liksom suffragetter som kämpade mot sexism och insinuationer.

Boudoir 1 1927

Varför gjorde Haus & Garten detta utspel på ett Konst- och Industrimuseum? En österrikare ställde frågorna 1927 i tidskriften Das Tribunal: Varför väljer dessa väletablerade arkitekter ordet boudoir och inte ”Frauenzimmer”? För vem är denna boudoir tänkt, hur ser en sådan kvinna ut som ska bo här? Hur klär hon sig när hon går ut på gatan? Ska hon verkligen ligga utslängd bland alla dessa soffor och kuddar i gallgrönt och illgult i ett rum som saknar riktigt golv. Denna lilla leksak måste ställa sig upp och få fast mark under fötterna. Frank! Wlach! Är det många damer i Wien som behöver en sådan boudoir? Ska interiören massproduceras? Eller är det en kundanpassad kammare? För vem?

IMG_1699

För mer intressant läsning se Caludia Cavallar and Sebastaian Hackenschmidt (2015) ”Cover Visions” i red. C. Thun-Hohenstein, H. Czech and S. Hackenschmidt, Josef Frank Against Design, MAK, Basel, s. 241.

Svenskt Tenn visar nu en röd boudoir i bästa Moulin Rouge-stil. Frågan är hur denna gestaltning knyter an till de principer som Josef Frank förde fram i den svenska tidskriften Form 1958. Hans uttryck ”Accidentismen” är en gestaltning av vår omgivning som om det skett av en slump. Men Franks och Wlachs Boudoir är knappast slumpmässigt tillkommen utan anger tydliga influenser eller rent av kopior från orientens ”Tusen och en natt” med dess invånare.

Boudoir 2 1927

Hur skulle Estrid Ericson reagerat? Ja svaret har vi – hon uppmuntrade Frank till att göra en jättelik soffa, ett mellanting mellan divan och schäslong. Den legendariska Liljevalchssoffan föddes i september 1934, när Frank debuterade i Stockholm som Svenskt Tenns chefsdesigner.

Anita Du Rietz.

Antikmässan om Josef Frank

 Antikmässan och Frank

Gör ett besök på Antikmässan i Älvsjö mellan den 18 och 21 februari! Läs nedan vad som erbjuds – texten hämtad från Antikmässans hemsida.

Josef Frank möter 1600-tal och nutid på Antikmässan

Josef Frank (1885-1964), egensinnig stilbildare inom svensk möbelformgivning, räknas idag till en av Sveriges viktigaste designer genom tiderna. En position han erövrade trots att han var nära 50 år gammal när samarbetet med Estrid Ericson och Svenskt Tenn inleddes. Och hans formgivning säljer internationellt idag, mer än under hans egen tid, berättar antikexperten och antikhandlaren Bo Knutsson.Knutssons Konst- & antikhandel drivs av far och son Bo och Fredrik Knutsson. På årets Antikmässa hyllar de den österrikiskt födde formgivaren genom en monter uppbyggd nästan enbart av möbler från Svenskt Tenn, designade av Josef frank.

Vad är det som tilltalar er med Josef Franks möbler?
-Hans formgivning känns lika modern idag som när den ritades, säger Bo Knutsson. Det fungerar också väldigt bra att kombinera med både äldre och samtida design. I vår monter kommer man att se Josef Franks design, ca 25 möbelobjekt, kombinerade med stilleben av riktigt antika saker; 1600-tals- och 1700-talsföremål.

Vad kommer man att få se för något? -Vi kommer att visa den ovanliga byrån Tyresö med rotfanér, det klassiska vitrinskåpet, bokhyllor, en soffa, ett antal fåtöljer, sittmöbler, matsalsmöbler, ett par tevagnar, småbord, ett par sideboard och lampor.

Det låter som att man skulle kunna inreda ett helt hem med er monter? Kan man köpa hela montern?

-Det kan man! Man kan köpa hela montern och möblera hela vardagsrummet och t ex ett bibliotek eller en matsal och sen är det färdiginrett, säger Bo Knutsson. Allt kommer faktiskt ifrån ett och samma hem, som man inrett mellan 1960 och 80-tal.

Vill du höra mer om Josef Frank och svensk design? På Antikmässans scen torsdag 18/2 kl 16.30 talar Bo Knutsson om inredningsideal under fem sekel och fredag 19/2 kl. 16.30 under rubriken Varför är svensk design så stor i världen? Moderator är Pontus Silfverstolpe för Gods & Gårdar.

Barnabys om Josef Frank

Denna artikel är hämtad från Barnabys.se/blogg

Josef Frank-föremålen som såldes för högsta peng 2015

Publicerad 28 januari

Josef Frank anses vara en av Sveriges största formgivare genom tiderna och hans verk är högt eftertraktade på auktion. Vi har tagit en titt i Barnebys kostnadsfria slutprisbank för att se vilka elva verk av denna mästare som såldes för högsta peng hos världens auktionshus 2015.

Det bör dock tilläggas att både auktionshus som Phillips och Uppsala Auktionskammare kvalar in, och dessutom leder listan, över årets dyraste Josef Frank möbler och föremål, men av de auktionshus som finns med i Barnebys arkiv för slutpriser är det nedanstående lista som gäller.

1. Josef Frank, Skåp Flora, modell 852. Firma Svenskt Tenn.
Utropspris: 150 000 – 175 000 kronor.
Slutpris: 318 500 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

Mahogny, tapetserat med planscher ur Palmstruchs flora, inredning med lösa hyllplan. Höjd 142 cm. bredd 117,5 cm, djup 43 cm.Mahogny, tapetserat med planscher ur Palmstruchs flora, inredning med lösa hyllplan. Höjd 142 cm. bredd 117,5 cm, djup 43 cm.

2. Josef Frank, ”Flora”, byrå, Svenskt Tenn 1950-tal.
Utropspris: 100 000 – 125 000 kronor.
Slutpris: 210 000 kronor.
Stockholms Auktionsverk 2015-10-20

Mahogny, tre lådor, tapetserad med planscher ur C.A.M. Lindmans Nordens flora, draghandtag av mässing, höjd 75,5, 132 x 43,5 cm.Mahogny, tre lådor, tapetserad med planscher ur C.A.M. Lindmans Nordens flora, draghandtag av mässing, höjd 75,5, 132 x 43,5 cm.

3. Josef Frank, Vagnar
Utropspris: 84 300 – 126 000 kronor.
Slutpris: 190 000 kronor.
Sothebys 2015-05-22

Mässing, laminerad kartong och gummi 27 3/4 x 36 1/4 x 20 5/8 in. (70,5 x 92,1 x 52,4 cm).Mässing, laminerad kartong och gummi. 27 3/4 x 36 1/4 x 20 5/8 in. (70,5 x 92,1 x 52,4 cm).

4. Josef Frank, Biblioteksbord.
Utropspris: 169 000 – 253 000 kronor.
Slutpris: 190 000 kronor.
Sothebys 2015-05-22

Josef Frank, Biblioteksbord, Valnöt och patinerad mässing. 31 1/2 x 96 1/2 x 23 5/8 in. (80 x 245.1 x 60 cm)Valnöt och patinerad mässing. 31 1/2 x 96 1/2 x 23 5/8 in. (80 x 245.1 x 60 cm).

5. Matta. ”Matta nr 1” (”Classic Frank Nr 1″). Handtuftad. 344,5 x 258 cm. Signerad Josef Frank. Svenskt Tenn/Kasthall.”
Utropspris: 40 000 – 60 000 kronor.
Slutpris: 189 875 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

matta1Svenskt Tenn. Tillverkad av Kasthall Ateljé AB. Baksidan med klistrad läderetikett med bland annat: G. 13528, Handmade in Sweden.

6. Josef Frank, ”Nationalmuseiskåpet”, Firma Svenskt Tenn, modell 881.
Utropspris: 80 000 – 100 000 kronor.
Slutpris: 104 125 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

Överdel fanerad med vavonnarot, ramverk av mahogny på benställning av valnöt, nitton olika stora lådor med draghandtag av mässing, även baksidan fanerad. Bredd 90 cm, djup 45,5 cm, höjd 120,5 cm.Överdel fanerad med vavonnarot, ramverk av mahogny på benställning av valnöt, nitton olika stora lådor med draghandtag av mässing, även baksidan fanerad. Bredd 90 cm, djup 45,5 cm, höjd 120,5 cm.

7. Josef Frank, ’Liljevalchssoffan’ Firma Svenskt Tenn.
Utropspris: 40 000 kronor.
Slutpris: 74 000 kronor.
Lauritz.com 2015-10-27

soffa1Klädd i vitt tyg, Trästomme. Kärna av pocketfjädrar på underlag av nozagfjädrar, stoppad med kallskum/polyeter- och syntetvadd. Ryggplymåer i syntetfi ber/fjäder, rundade fötter i betsad bok. Längd: 280 cm , Djup: 140 cm, Höjd: 80 cm, Sitthöjd: 45 cm.

8. Josef Frank, bokhyllor, 5 sektioner, Firma Svenskt Tenn, modell 2255. 
Utropspris: 50 000 – 60 000 kronor.
Slutpris: 55 125 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

Tvådelade, underdelen med låda och ett dörrpar, överdelen med lösa hyllplan, en smalare sektion med hyllor även nedtill. Vit- och grönlackerade, skiva och nyckelbricka i valnöt, draghandtag av mässing. Bredd 100+100+62+100+100 cm, djup 50 cm (överdelarna 25 cm), total höjd 225 cm.Tvådelade, underdelen med låda och ett dörrpar, överdelen med lösa hyllplan, en smalare sektion med hyllor även nedtill. Vit- och grönlackerade, skiva och nyckelbricka i valnöt, draghandtag av mässing. Bredd 100+100+62+100+100 cm, djup 50 cm (överdelarna 25 cm), total höjd 225 cm.

9. Josef Frank, golvlampor, modell 2326.
Utropspris: 25 300 – 42 100 kronor.
Slutpris: 39 500 kronor.
Wright 2015-05-07

Österrike / Sverige, 1932 / c. 1950 mässing, silke 16 dia x 49.75 h tum.Österrike / Sverige, 1932 / c. 1950. mässing, silke. 16 dia x 49.75 h tum.

10. Josef Frank, skrivbord, Firma Svenskt Tenn, modell 1022.
Utropspris: 20 000 – 25 000 kronor.
Slutpris: 39 200 kronor.
Bukowskis 2015-04-22

Mahogny, skiva palisander, kantrand av björk, sargen med tre lådor, draghandtag av mässing, brännstämplat Josef Frank Svenskt Tenn. Längd 130 cm, djup 63 cm, höjd 72 cm.Mahogny, skiva palisander, kantrand av björk, sargen med tre lådor, draghandtag av mässing, brännstämplat Josef Frank Svenskt Tenn. Längd 130 cm, djup 63 cm, höjd 72 cm.

11. Soffbord. Modellnummer 2139, Josef Frank, Firma Svenskt Tenn.
Utropspris: 25 000 kronor.
Slutpris: 39 000 kronor.
Bukowskis Market 2015-05-10

Rund rotfanerad skiva. Kantsarg och tre ben av valnöt. Märkt. Diameter 120. Höjd 48 cm.Rund rotfanerad skiva. Kantsarg och tre ben av valnöt. Märkt. Diameter 120. Höjd 48 cm.

Kvinnliga formgivare på Stockholms auktionsverk

Auktion 12 september på Stockholms Auktionsverk med föremål av kvinnliga formgivare

Hämtat från Stockholms auktionsverks hemsida i september:

bordsdekoration 6000 sek

Denna bordsdekoration är skapad av Estrid Ericson med silvertrådar och hängen av bergskristall. Den såldes för 6000 kronor på auktionen.

Flera svenska kvinnliga formgivare var med och definierade den moderna formgivningens utveckling, men många av dem har ändå ofta hamnat utanför historieskrivningen. Vi vill med denna auktion lyfta fram några av dessa kvinnor, som vi anser förtjänar mer uppmärksamhet. Flera svenska institutioner har eller har haft utställningar på temat och detta hakar nu även Stockholms Auktionsverk på.

Collier förgyllt 8000 sek

 

Colliern i förgyllt tenn med vilande dam av Estrid Ericson gick för 7 800 kronor.

Vid början av 1900-talet, då begreppen ”Skönhet för alla” och ”Vackrare vardagsvara” lanserades, var flera kvinnliga formgivare tongivande. Bland andra Märta Måås-Fjetterström, Estrid Ericson, Greta Magnusson Grossman och Margareta Köhler startade egna företag som under sin tid fick stort inflytande. Vid de stora världsutställningarna i Paris 1925, Barcelona 1929 och Stockholm 1930 visades objekt av Anna Petrus, Sylvia Stave, Tyra Lundgren och Ingegerd Torhamn med flera. Dessa händelser bidrog till att sätta Sverige på designkartan och den internationella pressen hyllade svensk formgivning. Under 1900-talets mitt och senare hälft fortsatte flera kvinnor att sätta agendan för svensk formgivning, Kerstin Hörlin Holmqvist med sin möbelserie Paradiset för NK, Hertha Hillfons rustika keramik och Mona Morales Schildts eleganta glasformgivning är några exempel. Svenska kvinnors inflytande på svensk designhistoria kan inte underskattas! Ambitionen att lyfta fram kvinnliga formgivare hoppas vi kunna medföra ett större intresse av dessa pionjärer.

Ansvarig för auktionen  var Ulrika Ruding, som kommer till EEV:s möte den 5 oktober för att berätta om Josef Frank

Kuktärter september

 

Sommarens sista doftande luktärter i en vas från Gullaskruf, Arthur Percy.

Björn Wiinblad på Arken

Björn Wiinblad – Utställning på Arken

Den danske multikonstnären Björn Wiinblad (1918-2006) kom att arbeta som formgivare och konstnär med material som silver, brons, textilier och keramik. Han var utbildad grafiker och illustrerrade affischer, böcker och utförde teaterdekorationer. En kort tid var på Svenskt Tenn  hos Estrid Ericson berättades han i en intervju. Ganska snart återvände han hem och började illustrera böcker och utbilda sig till keramiker.  Utställningen som öppnade i juni på Arken söder om Köpenhamn pågår året ut. Besök rekommenderas och titta på Arkens hemsida för öppettider. Restaurangen har bra lunchmat och det finns en välförsedd museibutik.

2015-07-21 12.47.01

 

2015-07-21 12.47.32

 

Denna sorts keramiks föremål – damer med blomsterpotter på huvudet ofta i blått gjorde Wiinblad känd.

2015-07-21 12.47.47

 

Men också serviser för tyska Rosenthal med orientaliska inslag, gjorde honom folkkär, som denna med namn Trollflöjten från 1968.

r2015-07-21 13.19.10

 

Det mest spektakulära på utställningen var de fantastiska, gigantiska  gobelängerna med guldinslag med motiv från Scheherazade som gjordes till ett museum i Dallas.

 

2015-07-21 13.35.30

 

2015-07-21 13.36.36

 

Wiinblad älskade att ordna middagar i sitt Blå Hus utanför Köpenhamn som nu renoveras för framtida visningar.

2015-07-21 15.07.15

Antikmässan i Helsingborg 2015

Antikmässan i Helsingborg

Den årliga Antikmässan i juli i Helsingborg tilldrog sig sedvanligt intresse. Vår medlem Christina Sundqvist med antikaffären  A la Carte i Stockholm fanns på plats med hortensiablått och  dukningsföremål som lockade till inköp.

2015-07-23 12.21.48

 

Antikfirman Lundgrens visade två fantastiska – gjutna blomsterlådor av Anna Petrus.

2015-07-23 11.15.49

 

Som vanligt var det Modern Form med Jenny von Plagen och Leni Ehnbom som visade mest av Svenskt Tenn och den epoken. Här står ägarna framför Franks Aralia.

2015-07-23 11.24.23

Kvinnliga pionjärer på Läckö 2015

 

Sommarutställning på Läckö Slott i Västergötland- fram till 23 augusti 2015

Kvinnliga pionjärer
– Svensk form under mellankrigstiden

Svenskt konsthantverk och design upplevde under mellankrigstiden ett stort uppsving. Perioden förknippas både med den internationella beteckningen Swedish grace och begynnande funktionalism. Med få undantag har kvinnornas roll tidigare inte lyfts fram under denna form- och färgsprakande tid.

Nationalmuseum har landets största samlingar på området, varav mycket aldrig visats tidigare. Nu presenteras över 130 föremål av kvinnliga konstnärer på Läckö Slotts andra våning i en mycket intressant utställning. Här finns material såsom silver, tenn, keramik, glas och gjutjärn, vilka inte primärt brukar förknippas med kvinnliga konstnärer.

Bland de kända konstnärsnamnen möter vi Olga Lanner, Anna Petrus, Tyra Lundgren, Louise Adelborg, Estrid Ericson och Anna-Lisa Thomson. Bland de mer dolda finner man Sylvia Stave, Wilhelmina Wendt, Kitty von Otter, Gerda Strömberg, Eva Jancke-Björk, Maggie Wibom och Märta Ankarswärd-Grönvall.

Öppet alla dagar 10-18. För guidade turer se hemsidan www-lackoslott.se.

 

 

 

Sommarmingel på Svenskt Tenn den 9 juni 2015

Josef Franks tygmönster

Intendent Per Ahldén från Svenskt Tenn höll ett mycket intressant föredrag om Josef Franks tygmönster den 9 juni i tesalongen. Ett trettiotall medlemmar minglade och lyssnade till föredraget.

På Estrid Ericsons ”kontor” i tesalongen finns nu ett nyförvärv i form av en Estrid Ericson byst i keramik eller porslin som skulpterats av Estrid Ericsons goda vän Tyra Lundgren.

Per Ahldén lotsade oss runt i Josef Franks mönsterväld med hjälp av bilder på originalförlagor till ett flertal olika mönster. Josef Frank inspirerades av olika väldsdelar och med hjälp av sin fantasi, utan att ha besökt platserna men väl läst på, målade han sina vackra och klassiska mönster. Josef Frank namngav varje mönster efter en för honom speciellt intressant plats.

Efter föredraget visade Per Ahldén oss runt i butiken och särskilt sommarutställningen med alla vackra tyger och en världskarta med platserna inritade varifrån inspirationen kom till mönstren. Några nygamla produkter visades också och bl. a. en Estrid Ericson elegant tennburk i panamahattmönster och med ankarkätting som knopp.

Efter en lyckad kulturkväll med god champagne gick vi ut på Strandvägen i den vackra junikvällen.

Lena Uhlin

juni 2015 världskartan

Besök på Carl Malmsten Furniture studies

Besöket på Carl Malmsten Furniture Studies den 25 maj med EEV

 

En fullträff! Vi togs emot av Johan Knutsson och Leo Johansson som berättade och svarade på frågor om utbildningen inom Linköpings universitet. Sedan gick vi runt i två grupper och fick se hur eleverna arbetar med olika moment i de tre årskurserna och inom olika linjer. Våra guider och deras studenter var verkligen generösa och gav oss massor med information och spännande moment vid arbetsbänkarna – något som vi inte kunnat uppleva någon annan stans. Resultaten för avgångsstudenterna var fantastiska. För Er som inte kunde närvara och se hela utställningen finns en ny chans! I Kungsträdgården i Stockholm kommer det den 30 maj-1 juni att finnas en utställning med dessa examensarbeten. Missa inte den om Du är i stan!

 

Lena Uhlin och Anita Du Rietz

Utställning i Hjo

I Estrid Ericsons gamla folkskola i Hjo finns nu ”Kulturkvarteret Pedagogien”. I maj invigs där en ny utställning kallad ”Estrid Ericson grundare av firma Svenskt Tenn”. Själva öppnandet av utställningen skedde den 21 maj kl. 11 med Maria Veerasamy, VD på Svenskt Tenn och Catrin Hulmarker, kommunstyrelsens ordförande i Hjo. För er som i sommar har möjlighet att besöka den vackra staden Hjo  rekommenderas att besöka denna utställning, centralt belägen på Bangatan 1 B. Det är en åretrunt -utställning för de kommande 6 åren!

2015-05-21 10.39.06

Se vidare http://www.vastsverige.com/sv/kulturkvarteret-pedagogien-hjo/products/191286/Ny-exklusiv-utstallning-om-Estrid-Ericson/

Styrelsen var där och kan rapportera att det är en sevärd utställning. I ingången hänger Hotell Royals fina lampa som fanns utanför EE: s barndomshem, liksom fotografier från tiden.

Lyktan
Lyktan

 

En sal är ägnad åt tenn och smycken – med mycket fina och ovanliga föremål. Utförlig text på väggarna berättar om 1920- och30-talen då tennet var som populärast och hur EE etablerade sig med firma Svenskt Tenn.

Tenn burkar av EE
Tenn burkar av EE

 

Den andra stora salen visar samarbetet med Josef Frank, mest i form av tyger och föremål. Ett antal Hjobor, och framförallt Kaj och Monica Lindner (i styrelsen), har lånat ut föremålen som visas i glasmontrarna.

Per Ahldén från Svenskt Tenn med Kaj och Monica Lindner som bidragit mest med föremål.
Per Ahldén från Svenskt Tenn med Kaj och Monica Lindner som bidragit mest med föremål.

Kuratorer har varit Eric Ericson (ej släkt) och PG Ylander, fd stadsarkitekt. Givetvis har man samarbetat med Svenskt Tenn.

Utställningen kommer att pågå i 6 år så det finns tid att besöka staden.

IMG_1261

Om Ni åker dit, vilket lämpligast sker med bil, finns lokala attraktioner – se vidare www.hjo.se. Hjo med omnejd har etablerat sig som matland. Ni har säkert druckit Hjordnära mjölk eller ätit den mjälla fina sparrisen från trakten. Hjoglassen på äkta grädde (vid Hamngatan) är känd liksom Vätternrödingen som säljs i hamnen. Gör en utflykt till vackra Almnäs och köp den återlanserade Almnäsosten, lagrad och ekologisk.   För Er som vill pröva på finns butik och restaurang med lokalproducerat mitt emot EE:monumentet (fd Hotel Royal) på Strandgatan. Väl uppe på torget finns trevliga butiker runt om med Nostalgihörnan, ägs av medlemmen Kjersti Gullstrand. I närbelägna Hjo finns Tibro där Josef Franks möbler fortfarande tillverkas med utställningen Inredia och Ralph Erskins bostadsområde Brittgården. Bo gör man på hotell Bellevue som ligger fantastiskt vackert i gammal park. Ett äldre etablissemang med samma namn ägdes en tid av EE och systrarna.

 

ADR

 

Hunden som vaktade utanför Svenskt Tenn
Hunden som vaktade utanför Svenskt Tenn

 

 

Missa inte Astri Taubeutställningen på Gustavsbergs Porslinsmuseum!

Pågår 16 maj – 6 september 2015

Utställningen fokuserar på Astri Taube som skulptör, men lyfter även fram hennes insatser som tecknare, formgivare och konsthantverkare. I utställningen visas skulpturer, teckningar, akvareller, litografier och konsthantverk, tillsammans med ett urval fotografier och annat arkivmaterial från Taubearkivet i Göteborg.

Även Astri Taube formgav en del föremål för Svenkt Tenn på 20-talet från fadern Herman Bergmans konstgjuter.Vid den stora konstindustriutställningen i USA 1927 fanns föremål i brons och tenn formgivna av bl.a. Anna Petrus och Astri Taube.

Vid Stockholmsutställningen 1930 av konstindustri, konsthantverk och hemslöjd var även då Anna Petrus och Astri Taube representerade.

Några få föremål finns att se på den nu pågående utställningen i Gustavsbergs Porslinsmuseum.

Astri Taube skulpterade gärna barnhuvuden och några huvuden kan man se på utställningen föreställande bl.a barn och barnbarn.

Invigningen av utställningen förrättades av sonen Sven- Bertil Taube som sjöng Evert Taubes visor.

Curator av utställningen har varit dotterdottern Maria Taube.

Lena Uhlin

Barnhuvuden Astri Taube

Bilden visar några barnhuvuden

Krona Astri Taube

Brudkronan på bilden formgav Astri Taube till hennes eget bröllop och kan lånas av blivande brudar i Maria Magdalena kyrka.